23948sdkhjf

B&O’s forhandlere lukker på stribe

Hver fjerde Bang & Olufsen-forhandler i Europa har opgivet samarbejdet siden 2008, viser en ny optælling.
Salget af Bang & Olufsen-produkter er på ganske få år faldet med over 1 mia. kr., og det kan aflæses på antallet af forhandlere.

En optælling foretaget af Berlingske Business viser, at 147 dedikerede og selvstændige B&O-forhandlere i Europa har afbrudt samarbejdet med den danske elektronikproducent siden 2008. Det svarer til 25 procent af alle forhandlere på kontinentet.

Modernisering af butikker påkrævet
På baggrund af finanskrisen vurderer B&O-ledelsen, at nedgangen vil fortsætte. Topchef Tue Mantoni har dog tidligere understreget, at ikke alle lukninger kan henføres til den finansielle krise.

- Der mangler sammenhæng mellem vores smukke produkter og den måde, butikkerne ser ud på, sagde han blandt andet til Berlingske Business i august med henvisning til, at en modernisering af butikkerne var påkrævet.

Vil tredoble omsætningen
Den lader dog vente på sig og i mellemtiden er også antallet af radio- og TV-forhandlere med en B&O-shop-in-shop på bare fire år faldet fra 421 til 243.

Ikke desto mindre er optimismen hos Bang & Olufsen-chefen stor. Det er således ambitionen af tredoble omsætningen fra de nuværende tre til otte-ni mia. kr. årligt inden for de næste fire år.

Væksten skal primært drives af øget salg på nye markeder som eksempelvis det kinesiske.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125