23948sdkhjf

Brüel & Kjær giver opskrift på succesfuld turnaround

Direktør Lars Rønn fortæller, hvordan teknologivirksomheden på tre år vendte et underskud på 22 mio. kr. til et overskud på et trecifret millionbeløb.
Vask tavlen ren og skær ind til kernen i virksomheden.

Sådan lyder – kort opsummeret – de vigtigste råd fra adm. direktør Lars Rønn, når han skal fortælle, hvordan Brüel & Kjær vendte et driftsunderskud på 22 mio. kr. i 2009 til et plus på 186 mio. kr. i 2011, mens omsætningen i samme periode steg med 62 procent.

- Vi lavede to opkøb lige på kanten til krisen i slutningen af 2008. Timingen var lidt tilfældig, men det fik os kigge med barske øjne på kerneforretningen. Det mundede ud i, at vi lavede hele strukturen om og blandede kortene på en ny måde, så organisationen blev langt mere skarp, siger Lars Rønn til Børsen og fortsætter:

- Det hele røg ned i smeltediglen, og så rørte vi rundt. Vi startede groft sagt med et helt blankt whiteboard. Her skrev vi, hvordan forretningen skulle se ud, hvis man startede forfra. Og det førte vi stort set ud i livet.

Opgør med virksomhedskulturen
Kerneforretningen blev defineret som præcisionsudstyr til akustik- og vibrationsmåling til kunder som Toyota og Airbus, mens de produkter og kunder, man ikke tjente nok penge på, blev fravalgt.

Antallet af medarbejdere blev trimmet, så Brüel & Kjær i dag beskæftiger 485 ansatte mod 511 i 2009.

Endelig tog direktøren, som afløste Kalle Hvidt Nielsen i 2008, da denne gik til Bang & Olufsen , et opgør med hele kulturen i virksomheden.

- Virksomheden har været præget af fortiden. Der var sådan en “don’t call us, we call you”-tilgang, som vi har gjort op med. Vi har skullet lære hinanden, at vi er til for kundernes skyld, siger Lars Rønn, som kalder det en fordel, at ændringerne fulgte i kølvandet på et ledelsesskifte i 2008.

Fem gode råd
Han opsummerer - i samarbejde med Børsen - de fem forandringsråd således:

1. Definer virksomhedens identitet.

2. Kommuniker klar til medarbejderne.

3. Se konstant på virksomheden med forandringens øjne.

4. Bevæg dig op i kundernes værdikæder.

5. Sæt dine kunder højest.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078