Kobots ryster corona af sig og ansætter igen
5 nye medarbejdere alene i august, og endnu en ny medarbejder med start 1. september. Det er de glade nyheder hos Kobots, der har udviklet skærerobotten Amigo målrettet byggesektoren.
Og der skal flere nye ansigter til matriklen, hvis det står til direktør Peter Hartvigsen.
- Vi regner med at ansætte 10 nye inden næste forår. Vi skal både styrke salg og produktion, siger han.
Direktøren forklarer, at ansættelserne er en god nyhed, der kommer på bagsmækken af en dårlig. Kobots blev, lige som det øvrige erhvervsliv, fældet af corona og måtte sidste forår og sommer skære i antallet af medarbejdere.
- Corona er en katastrofe for en virksomhed som min. Vi stod der helt klædt af, og der var ingen støttepakker, vi kunne få. Så vi måtte afskedige hovedparten af de ansatte. Sidste år ved denne tid var vi 8 mand. Før corona var vi 21, fortæller han.
Knækket koden til konservativ branche
Sidste år i marts stod virksomheden på spring til at lancere Amigo på en messe baseret salgsstrategi med første messe start marts og 65 messer året frem. Det fik corona sat en stopper for.
Men nu er bøtten ved at vende, og det handler i høj grad om en ny salgsstrategi. Og den giver pote.
- Fra nytår har vi kørt en ny strategi for, hvordan vi kommer ind på markedet på en ny måde. Vi er lykkedes med at gennemføre salg under corona, men også nu hvor de fleste restriktioner er væk. Nu kæmper vi med leveringstider i stedet for, fordi vi sælger mere end vi kan producere, siger han.
I korte træk er den nye strategi bygget op om undervisning, demonstration af produkter og prøveperioder – en model helt uafhængig af messeaktivtet.
- Vi har knækket koden til håndværkerbranchen, som ellers godt kan være et lidt konservativt marked. Vi formår at konvertere demoerne til 100 procent salg, hvor kunden enten køber eller indgår en lejeaftale med os, siger Peter Hartvigsen.
Lagt ned af henvendelser
Han fortæller at kunderne primært er de store og mellemstore håndværksvirksomheder, der typisk udføre hovedentrepriser. De større kunder køber primært, mens de mindre helst vil leje produktet for lige at se det an, inden investeringen bliver lagt.
Men alt er velkommen, siger Peter Hartvigsen.
- Vi ser optimistisk på fremtiden, og vi er mildest talt lagt ned af henvendelser. Så vi tror på, at den vækstplan vi har lagt for virksomheden, kommer til at tage mere fart end forventet.