De skal bygge Mærsks første power-to-metanol-anlæg
REintegrate og European Energy har indgået et helt nyt samarbejde med A.P. Møller-Mærsk.
Sammen skal de udvikle og etablere det anlæg, der skal producere 10.000 tons CO2-neutral e-metanol til A.P. Møller- Mærsks første containerskib med evnen til at operere på grøn e-metanol.
- Denne type partnerskab kan blive et pilotprojekt for, hvordan man kan skalere produktionen af grønt brændstof gennem samarbejde med partnere på tværs af branchen, og det vil give os værdifuld erfaring på vores rejse for at gøre vores kunders forsyningskæder CO2-neutrale. Det er en betydelig udfordring at skaffe fremtidens brændstoffer, og vi er nødt til at kunne skalere produktionen i tide. Denne aftale med European Energy/REintegrate bringer os på rette vej til at leve op til vores ambition om at have verdens første containerskib drevet på CO2-neutral metanol på vandet i 2023, siger Henriette Hallberg Thygesen, CEO for Fleet & Strategic Brands, AP Moller-Mærsk.
Anlægget skal drives af strømmen fra et solcelleanlæg placeret i Kassø i Syddanmark.
Det er dog ikke besluttet hvor i Danmark power-to-metanolanlægget skal placeres.
Tredje anlæg
REintegrate har dokumenteret erfaring for produktion af grøn e-metanol med et testlaboratorium i Aalborg. Det nye anlæg bliver dets tredje e-metanolanlæg, da de også bygger et e-metanolanlæg i Skive med opstart 2022.
- Vi er stolte over at være en del af den første store e-metanolproduktion i Danmark. Mens vedvarende energi bliver mere og mere almindelig i energimixet af elforbrug, er dette et af de første trin i den tunge transportsektor mod at bruge 100% vedvarende energi. Denne aftale markerer en milepæl i rejsen mod grøn omstilling i skibsfarten, siger Knud Erik Andersen, administrerende direktør, European Energy.
REintegrate, et datterselskab af det danske vedvarende energiselskab European Energy.
I 2023
Mærsk præsenterede dobbeltbrændselsfartøjet i februar 2021. I juni meddelte Mærsk, at Hyundai Mipo Dockyards skal bygge 2100 TEU (Twenty Foot Equivalent) feeder.
Verdens første metanolfeeder bliver 172 meter lang, og det forventes at slutte sig til Maersk-flåden i midten af 2023. Det vil sejle i netværket Sealand Europe, et Mærsk-datterselskab, på den baltiske sejlrute mellem Nordeuropa og Botniske Bugt. Det vil føre det danske flag.
Brændstofproduktionen forventes at starte i 2023.