Sonova opruster på audio: Køber ind hos Sennheiser
Schweiziske Sonova Holding vil også have en bid af audiomarkedet og har opkøbt tyske Sennheisers forbrugerrettede audiodivision.
Med overtagelsen af divisionen tilføjer Sonova hovedtelefoner og soundbars til sin høreapparatsportefølje. Med købet, der afventer myndighedsgodkendelse, følger 600 Sennheiser-medarbejdere.
- Vi kunne ikke have bedt om en bedre partner end Sonova til vores Consumer Electronics-forretning. Sonova er en stærk og godt positioneret virksomhed. Vi deler ikke kun en lidenskab for unikke lydoplevelser, vi deler også meget ens virksomhedsværdier. Dette giver os et fremragende fundament for en succesrig fremtid sammen, siger Daniel Sennheiser, co-CEO hos Sennheiser i en pressemeddelelse.
Sennheiser meddelte tilbage i februar, at man ville fokusere indsatsen på den professionelle del af virksomheden og søgte dermed en partner til audiodivisionen. Det er planen, at virksomheden overgår til Sonova inden udgangen af 2021.
The big 5:
Det globale høreapparatmarked domineres i altovervejende grad af fem store koncerner.
Den største er schweiziske Sonova Holding AG. (Oms. 14,6 mia.kr.)
I USA har de Starkey. (Oms. 5,2 mia.kr.)
I Danmark har vi:
Demant (Oms.14,5 mia.kr)
WS Audiology (Oms. 13 mia.kr)
GN Store Nord (Oms. 13,4 mia.kr)
Branchens top blev, indtil fusionen mellem danske Widex og tyske Sivantos i 2019, kaldt for "The big 6".
Efter salget har parterne aftalt et permanent samarbejde under Sennheiser-mærket for fortsat at tilbyde Sennheiser-kunder førsteklasses lydløsninger i fremtiden. Der er indgået en licensaftale for fremtidig brug af Sennheiser-mærket.
- Jeg er meget glad for, at Sennheiser har valgt Sonova til at videreudvikle den velkendte forbrugerdivision. Vi ser frem til at byde vores nye kolleger velkommen og bygge videre på begge organisationers styrker til succesfuldt at forme vores fælles fremtid, siger Arnd Kaldowski, administrerende direktør for Sonova.
- Det hurtigt voksende marked for personlige lydenheder udvikler sig hurtigt. Ved at kombinere vores audiologiske ekspertise med Sennheisers know-how inden for lydlevering, vil deres store omdømme såvel som deres produkter af høj kvalitet give os mulighed for at udvide vores tilbud og skabe vigtige kontaktpunkter med forbrugerne tidligere i deres høringsrejse. At kombinere vores markedsledende teknologi med det stærke brand og veletablerede distributionsnetværk fra Sennheiser skaber et stærkt fundament for fremtidig vækst, siger Sonova-direktøren.
Sonova omsatte i det senest offentliggjorte regnskabsår 2019/20 for 14,6 milliarder kroner. Igennem de over 100 hørecentre i AudioNova-kæden sælger Sonova i Danmark mærkerne Phonak, Unitron og Hansaton.