Dansk annonce i NY Times indbyder Biden til grønt samarbejde
På dagen hvor den nyvalgte amerikanske præsident Joe Biden sammen med vicepræsident Kamala Harris indsættes i Det Hvide Hus har otte danske virksomheder og Dansk Industri (DI) indrykket en annonce i USA's største avis New York Times, der læses af 130 millioner amerikanere.
Det drejer sig om virksomhederne Haldor Topsøe, Grundfos, CIP, COWI, Rambøll, Semco Maritime, Siemens Gamesa, Kamstrup og Dansk Industri.
Annoncen hylder på vegne af grønne danske virksomheder den nyvalgte præsidents ambitioner på klimaområdet og indbyder til samarbejde om udviklingen af USA grønne omstilling, skriver DI Business.
- Den nye præsident vil forhåbentlig dreje USA i en grønnere retning, og det tyder på, at Biden allerede i dag vil lade USA genindtræde i Parisaftalen. Vi venter spændt på en amerikansk energi- og klimaplan, der både vil forbedre vores klima, men også være en gevinst for danske virksomheder, som står stærkt på vedvarende energi, energieffektive løsninger, vandteknologi og alle de andre grønne løsninger, som kan være med til at gøre USA grønt, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.
Danmark står stærkt i USA
Grønne danske virksomheder står i forvejen godt på det amerikanske marked. Haldor Topsøe, Grundfos, CIP, COWI, Rambøll, Semco Maritime, Siemens Gamesa, og Kamstrup, som er medafsendere på annoncen, har betydelige aktiviteter i USA.
Mange danske virksomheder producerer desuden lokalt i USA, og derfor undervurderer danske eksporttal faktisk USAs betydning for danske virksomheder
- Listen af virksomheder, der bistår USA med grøn omstilling, er lang. Landet er i dag vores fjerdestørste eksportmarked for grønne energiløsninger fra danske virksomheder, og især vind- og vandsektoren har også stor adgang til USA. Med Bidens indsættelse er der åbnet en pallette af muligheder for at øge eksporten, siger Lars Sandahl Sørensen.
USA overhaler EU
Han forventer, at Joe Bidens ambitioner vil hjælpe Danmark med at indfri nogle af de eksportambitioner, Danmark har sat for det grønne område. Ved den seneste opgørelse udgjorde dansk eksport af energiteknologi og -service 122.6 milliarder kroner.
- Det tal skal vi som minimum fordoble inden 2030. Men vi ser formodentlig ind i et eksponentielt voksende marked, som danske virksomheder kan og skal have en meget stor del af. Med Biden ved roret i USA har landet potentiale til at overhale EU-landenes import af grønne danske løsninger og blive Danmarks største eksportmarked både energiteknologi og vandteknologi. Det skal vi sætte alle sejl til for at opnå, siger Lars Sandahl Sørensen.
Kilde: DI Business