Sådan kom AIAIAI ind i varmen hos Apple
De fire iværksættere bag danske AIAIAI fortæller om succesen og samarbejdet med Apple.
Den danske producent af hovedtelefoner har siden oplevet en rivende fremgang, som blandt andet skyldes en meget dedikeret målsætning om at få det helt rigtige firma som samarbejdspartner.
Sidste år blev ambitionen indfriet, da AIAIAI indgik en aftale med selveste Apple, og det kan mærkes på omsætningen, som i 2011 var på 12 mio. kr. og som i år ventes at lande på 30 mio. kr.
Læs også: Apple vælger danske hovedtelefoner
Men hvordan fører man den gode idé ud i livet på en måde, så man til sidst scorer den partner, man har drømt om fra dag 1? Medstifter Frederik Jørgensen siger til Jyllands-Posten:
- Vi har fra begyndelsen fokuseret på mode og livsstil og bygget det ind i vores produkter. Det næste naturlige skridt til at skabe større volumen var at komme ind hos Apple. Alle kender Apple, som har en uvurderlig reklameværdi og har fat i de selektive forbrugere. Med andre ord styrker samarbejdet vores brand.
Han tilføjer, at Apple næppe havde sagt ja til samarbejdet, hvis AIAIAI i forvejen havde ført mainstream-kampagner for sig selv. I stedet har drengene satset på branding gennem eksempelvis kendte dj’s, som endda har været med i udviklingsfasen.
Læs også: AIAIAI styrker bestyrelsen med kendt navn
Endelig handler det om ikke at snobbe opad, da forbrugerne selv ofte er den perfekte reklamesøjle for et synligt produkt som netop hovedtelefoner.
- Vi ligger prismæssigt i midten blandt produkterne i Apples butikker, og vores hovedtelefoner koster fra 70 til 200 euro. Vi har altid gerne villet lave et produkt, som mange har råd til, så vi rammer bredt. Derfor vil vi heller ikke tage mere, end vi behøver, men prøver at prissætte retfærdigt, så prisen hænger sammen med, hvad det koster at producere, forklarer Frederik Jørgensen.