Overskuddet vokser: Coromatic har lært at vælge fra
2019 har været et rigtig godt år for Coromatic, der leverer it-infrastruktur blandt andet i form af datacentre. Bruttoomsætningen er hævet med godt 10 millioner kroner, og der er lagt fire millioner til bundlinjen i forhold til 2018.
Og det glæder selvsagt administrerende administrerende direktør Søren Schønnemann.
- Vi har haft et år, hvor vi har bygget oven på et i forvejen stærkt fundament. Vi har en løbede treårsplan med os, som gør os skarpe på, hvor vi er gode, og hvor vi skal hen som virksomhed, siger Søren Schønemann.
Han lægger ikke skjul på, at det ikke altid er gået godt i Coromatic.
- Vi havde store udfordringer i 2015, 2016 og 2017. Vi var alt for risikovillige, vi var for kåde til at sige ja til projekter, hvor vi hverken havde styrken eller evnerne til at gennemføre dem på det niveau, vil gerne ville. Det rettede vi op på i 2018 og føjer så yderligere til den positive udvikling i 2019, siger Søren Schønnemann
Valg og fravalg
Og hvad er det så, Coromatic er blevet bedre til på få år? Fravalg er en af dem, siger den administrerende direktør.
- Man kan træffe valg og fravalg som virksomhed, og det er en af de store forskelle fra før: Vi var ikke gode nok til at vælge fra. Med den ny plan er vi blevet mere bevidst om, hvad vi gør godt, og hvad vi skal sige ja og nej til på den baggrund, siger han.
Og planen herfra er da også at holde fast i den treårs-plan, som har taget virksomheden ind i en økonomisk positiv udvikling.
- Det er en løbende plan, som vi kalibrerer i takt med, hvordan markedet går, hvordan vores kompetencer udvikler sig, og hvad der sker i organisationen. Vi er nødt til at se på den i forhold til 2020 også, hvor corona kommer til at påvirke virksomheden, selvom vi slet ikke forventer tab på den baggrund. År 2020 er bare noget anderledes, siger Søren Schønnemann.