B&O gør op med distributionsstrategi
Åbne standarder og eksternt salg skal øge salget af B&O-produkter, mens der skal satses mindre på fladskærme og mere på lydanlæg til biler.
Det forudser Økonomisk Ugebrev i en analyse af Struer-koncernens planlagte strategiændring.
- Den første forsmag på den nye distributionsstrategi er salg af tilbehør til Apples ipod-produkter. Men indtil videre har det været en barriere, at Bang & Olufsen-forhandlerne har eksklusivitet på salg af de traditionelle tv- og lyd produkter fra koncernen. Efter det oplyste vil koncernchef Tue Mantoni drible sig uden om den forhindring ved at etablere et subbrand, nemlig "B&O" som jo formelt adskiller sig fra det traditionelle mærkevarenavn "Bang & Olufsen." Efter det oplyste vil den nye mærkevare fra koncernen blive lanceret allerede til november, skriver Økonomisk Ugebrev.
Fladskærme outsources
Det er dog ikke kun i salgsdelen, B&O åbner mere op. Fremtidens B&O-højttalere vil blive baseret på åbne standarder, så de kan bruges sammen med eksempelvis fladskærme og forstærkere fra andre producenter.
Ugebrevet forudser endvidere, at koncernen vil outsource tv-produktionen med tiden og samtidig byde på mere konkurrencedygtige priser.
I stedet skal fokus rettes ind på lydanlæg til biler i luksusklassen –automotive – som hidtil har været en stor succes for B&O.
- Den ændrede strategiske fokus betyder også, at B&O ventes at skrue markant op for forskning og udvikling indenfor lyd, og ned for indsatsen indenfor fladskærme. Det fremgår af det seneste aflagte regnskab, at koncernen allerede har skruet en del op for forsknings- og udviklingsomkostningerne, og det er med stor sikkerhed sket indenfor lyd, konkluderer Økonomisk Ugebrev.