EMS’er har lagt 29 procent ekstra til bundlinjen
En forventet vækst på 10-11 procent endte med en virkelighed på 29 procent, da årets bundlinje, for den samlede koncern, var gjort op.
Det er den positive virkelighed hos ETK EMS i, der har hovedsæde i Skanderborg og afdelinger i henholdsvis Sønderborg, Frederikssund og Thailand.
Den positive vækst betyder, at virksomheden har landet et resultat efter skat på 3 mio. euro mod 2,3 mio euro sidste år, godt hjulpet på vej af et opkøb, der efter kort tid gav pote på bundlinjen.
Stabilt marked
Ifølge VP & Partner i ETK EMS Torben Drejer skyldes de gode takter også, at der er god, men stabil gang i det marked, som ETK EMS’ kunder arbejder i.
- Det er lang hen ad vejen vores kunder, der bestemmer om vi har travlt. Men vi kan konstatere, at markedet er blevet stabilt og medarbejdernes kinder ikke er så røde mere. Det er godt nyt for en EMS’ers bundlinje, fordi man kan risikerer at fokusere forkert, hvis markedet er i panik, siger Torben Drejer.
Produktudvikling accelererer
Han fortæller, at især ETK EMS’ prototypelinje har haft travlt i år.
- Det fortæller mig, at vores kunder har adgang til kapital og er meget aktive på produktudvikling. Nogle snakker om, at markedet er ved at stoppe op, men vi kan se, at mange accelerer på netop produktudviklingen og hurtigt når dertil, hvor de vil have en prototype, siger Torben Drejer og fortsætter:
- Vores prototypeafdelinger har tre gange i år slået aktivitetsrekord. Hver gang har vi tænkt ”nu kan de ikke slå den igen”, og så er det alligevel sket, siger Torben Drejer, der ikke kan udelukke, at endnu en rekord venter lige om hjørnet.
Vanlig vækst
Og planen for 2020 er allerede lagt, hvor ETK EMS satser på vækst i samme størrelsesorden som den, der var forventet i 2018/19.
- Vi har en model, hvor vi satser på en årlig vækst i størrelse 10-11 procent, fordi det er rart at have en gulerod at rende efter. Ender det med noget som større eller mindre, kan vi også sagtens tilpasse os, hvilket er nødvendigt, for som EMS’er er vi helt afhængig af vores kunders aktivitetsniveau og succes, siger Torben Drejer.
Han tilføjer, virksomheden skal ansætte i det nye år og allerede har fire åbne jobopslag til hhv. salg, kvalitet og produktion for at imødekomme efterspørgslen.
- Selvom det er moderne her i juletiden, at kinderne godt må være røde, så behøver de ikke være så røde, siger han.