Investorer smider 15 mio. kr. efter Kubo Robotics
Kubo Robotics, som flere gange er blevet hædret for sine små læringsrobotter, opruster i år kraftigt. Nu skal robotterne for alvor sælges ude i verden.
Investorerne har skudt 15 mio. ekstra kroner ind selskabet, og det fynske firma er ved at opbygge en salgsorganisation i de større lande i verden. Der er stadig ikke overskud i driften til at betale for sådan en investering.
- Vi har brugt tid til at udvide distributionsapparatet. Vi er gået fra at have fem partnere til at have 25 partnere i hele verden, fortæller direktør Henrik Lunde.
Han er selv ansat for et år siden og står i spidsen for 15 ansatte. Vi møder ham i virksomhedens lokaler, som ligger i samme bygning som IT-virksomheden KMD i det sydlige Odense. KMD er samtidig en af investorerne i Kubo Robotics.
Sydkorea og Kina
Kubo startede i de nordiske lande og i USA, hvor firmaet har godt fat.
Nu har firmaet også fået forhandlere i de store europæiske lande, i Mellemøsten, Australien, New Zealand og Sydkorea. Desuden er der netop ansat den første medarbejder i Kina.
- Vi har sat os for, at til næste år skal vi ind i Kina. Kina har allerede læring om robotter i deres læringsplaner, og landet har også en ambition om at være førende inden for kunstig intelligens, siger Henrik Lunde.
- Vi er lige ved at se på, hvordan vores undervisningsmateriale skal være i Kina. Det skal være anderledes end det, vi bruger i Europa, fordi de tænker anderledes, siger Henrik Lunde.
"Fornuftig" udvikling
Han er godt tilfreds med den måde virksomheden udvikler sig på.
- Tingene flytter sig fremad med fornuftig fart. Vi tjener stadig ikke penge. Det er klart. Vi er stadig i en udviklingsfase. Men vi har øget salget til det dobbelte fra 2018 til 2019. Vi er stadig ved at udvikle produktet. Til december kommer vi med en ny tillægspakke "Kodning ++", siger han.
Han kan blandt andet glæde sig over en stor ordre til Norge.
- Vi har lige leveret 500 robotter til skolerne i Bergen Kommune, siger han.
Kubo Robotics marked er drevet af lovkrav i et stigende antal lande om, at børn skal lære noget om kodning og programmering.
Det er dog ikke nok, at skolerne indkøber robotterne.
- Skolerne har det krav om, at de skal undervise i kodning. Men mange lærere har slet ikke fået undervisning i, hvordan de skal undervise i kodning, siger Henrik Lunde.
Omkring en tredjedel af Kubos omsætning afsættes hos børnehaver, mens to tredjedele sælges til skoler.
Billigere produktion
Samtidig med at Kubo nu ekspanderer salgsapparatet ud i verden, har virksomheden også effektiviseret produktionen.
- Vi har gjort produktet billigere. Vi har blandt andet fundet andre leverandører til de brikker, som leder robotten rundt. Vi kan nu også få kortet produceret billigere, så vi kan tilbyde skolerne et billigere produkt, siger Henrik Lunde.
Produktionen af robotter, brikker og kort er lagt ud til en række underleverandører.