Energien i elbiler skal udnyttes bedre
En elbil er – som så meget andet elektronik – afhængig af at få konverteret strøm, så energien i bilens batteri bliver transformeret fra jævnstrøm til vekselstrøm, der er nødvendig for at drive den 3-fasede elmotor.
Det sker i et power-modul,hvor den kraftfulde energikonvertering skaber høje temperaturer i elektronikken og derfor kræver afkøling.
Forskere på DTU vil nu undersøge, om det kan lade sig gøre at koble kølingen af
Power-modulet med airconditionanlægget, så energien fra kølingen anvendes til at
opvarme elbilen, skriver DTU i en pressemeddelelse.
Samtidig vil anvendelsen af fordampning af kølemidlet fra airconditionanlægget
også øge køleeffekten betydeligt sammenlignet med det nuværende væskebaserede kølesystem.
- Der vil være flere fordele ved at anvende kølemidlet fra airconditionanlægget til at
køle power-modulet. Den største er, at vi vil kunne opnå en mere effektiv køling, så
modulerne kan fremstilles mindre og billigere og med en højere energitæthed, siger seniorforsker Martin Ryhl Kærn, DTU Mekanik, der står i spidsen for projektet.
- Derudover kan opbygningen af elbiler blive mindre kompleks, hvis de fremover
ikke skal rumme både aircondition og det nuværende kølesystem til power-modulet, siger Martin Ryhl Kærn.
Arbejdet på DTU Mekanik sker i tæt samarbejde med Danfoss, der har en produktion af power-moduler til elbiler.
Fordampning i små kanaler skal optimeres
Det er kendt fra forskningen i varmetransmission, at varme fjernes mere effektivt
ved fordampning af et kølemiddel frem for køling med luft eller væske. Når kølemidlet
fordampes i en mikrokanal, dannes overophedede gasbobler på overfladen
af væggen. De skydes ud i væskestrømningen med høj frekvens, hvilket giver en
særdeles høj varmeovergang, skriver DTU Mekanik.
Hvordan den bedste fordampning opnås, er dog endnu ikke klart. Forskerne skal
derfor i den kommende tid undersøge, hvordan fordampningseffektiviteten kan optimeres ved at ændre på udformningen af de små mikrokanaler og overfladestrukturer på væggene, så dannelse af bobler og bobbelfrekvens intensiveres.
Mikrokanalerne er omkring 0,2 mm brede, 1,2 mm høje og 10 mm lange og kan
udformes på et utal af måder. Det er faktisk kun fantasien, der sætter grænserne.
- Vores opgave er derfor at finde frem til den bedst mulige udformning og struktur af væggene, der i køleeffekt skal overgå det, andre hidtil har udviklet, siger Martin
Ryhl Kærn.
Med den rette udformning af mikrokanalerne forventer forskerne at kunne nå en
forbedring på 4-8 gange af det nuværende state-of-the art væskebaserede kølesystem.
Stor interesse også fra elbilsfabrikanter
Danfoss har for knap 10 år siden taget patent på ideen om at integrere kølingen af
Power-modulet i airconditionanlægget og ser frem til resultaterne af projektet.
- Det er af stor betydning for os at kunne bidrage med ny teknologi til at gøre elbiler
både billigere og mere energieffektive, så transportområdet hurtigere kan blive uafhængigt af fossile brændstoffer, siger Klaus Olesen, Senior Research Specialist
hos Danfoss.
- Her er bidraget fra DTU-forskerne væsentligt, så vi kan forstå principperne i termodynamikken, før vi udarbejder nye og forbedrede power-moduler.
Danfoss er allerede i dialog med fabrikanter af elbiler, der er interesserede i kommende Power-moduler, som køles ved hjælp af aircondition-systemet og samtidig sikrer en bedre udnyttelse af energien i elbilen, så den kan køre længere på en opladning.