Danske højttalerproducenter vælter sig i succes
Hjemlig produktion, lækkert design og samarbejde med Apple er ingredienser i den opskrift på succes, de danske højttalerproducenter i øjeblikket oplever.
Sådan lyder det samstemmende fra en branche, der for tiden høster hæder på forskellige fronter.
Dansk produktion og designpris til Dali
På den netop overståede forbrugerelektronikmesse, IFA i Berlin, vandt Dali således for andet år i træk en EISA-pris – denne gang for gulvhøjttaleren Fazon F5 i kategorien ”Audio Design”.
Og udviklingsdirektør Kim Kristiansen er ikke i tvivl om, at en vægtig årsag til succesen er, at Dali har valgt at holde produktionen hjemme i Nørager.
- Men kineserne er især gode til det, de kender til i forvejen. Det er selvfølgelig kedeligt at generalisere, men jeg mener, at vi herhjemme står bedre, når det gælder fantasi, tværfaglighed og viljen til at lykkes. Og jeg er sikker på, at vores Fazon 5 ikke var blevet færdig til tiden, hvis den var blevet produceret i Kina, siger han til Dagbladet Børsen.
Lukrativ Apple-aftale og kapital til Libratone
Kim Kristiansen lufter muligheden for, at virksomheden i fremtiden vil satse på trådløse produkter, og det har netop været succesformlen for blot halvandet år gamle Libratone, der har forvandlet en flirt med Apple til et konkret samarbejde.
- Vi har en aftale med Apple om at komme ud i flere europæiske lande. Og i denne måned kommer vi også til USA, hvor vi starter i Apples 12-14 flagskibsbutikker og i Apples online-forretning, der er næsten lige så vigtig som de fysiske butikker, siger Tommy Andersen, der er stifter, bestyrelsesformand og majoritetsaktionær i firmaet, til Børsen.
Tommy Andersen satser på, at æraen for dockingstationer er ovre og glæder sig over, at Libratone har skabt hul på store markeder som Japan, Hong Kong, Singapore og Australien, hvor man satser på aftaler omkring nytår.
Udenlandsk anerkendelse og overskud hos Dynaudio
Firmaet har endnu til gode at skabe overskud, men fik dog for kort tid siden sin anden kapitalindsprøjtning fra Seed Capital, der samlet set har investeret et mindre tocifret millionbeløb – med option på mere.
Netop overskud kender de dog til hos Dynaudio, som for en lille måned siden kunne offentliggøre et årsregnskab, der viste et plus på 13,1 mio. kr .
Samtidig har firmaet opnået stor respekt i udlandet, hvor roserne nærmest står i kø .
Og så er der jo Bang & Olufsen, som ganske vist for nyligt meddelte, at man sløjfer de to klassikere, BeoSound 9000 og BeoSound 3200, men som ikke desto mindre kom ud af regnskabsåret 2010/11 med en vækst på 4 procent .
Konklusionen synes derfor at være klar: de danske højttalerproducenter trodser al snak om krise og kan se imod yderst lyse udsigter for fremtiden.