23948sdkhjf

Elbiler kan skabe 20.000 nye job

Elektronikbranchen står over for et nyt væksteventyr, hvis Danmark tør satse yderligere på produktion af elbiler.
En øget satsning på produktion af elbiler kan skabe 20.000 fuldtidsjob på lang sigt (2030-2040) og 10.000 fuldtidsjob inden for de næste 10-15 år.

Det viser en ny analyse, som Deloitte har lavet for Dansk Elbil Alliance.

Fra 600 til 1.600 kr.
Danske virksomheder leverer i dag udstyr for 600 kr. til hver bil, der produceres i Europa, men det tal kan vokse til 1.600 kr. pr. elbil, hvis potentialet udnyttes.

Der produceres årligt 15 mio. personbiler i Europa til en markedsværdi på 2.000 mia. kr. Og Det Internationale Energi Agentur (IEA) forventer, at salget af elbiler og plugin-hybridbiler vil nå op på en markedsandel på 20 procent i 2025.

- Når danske politikere under valgkampen diskuterer vækst, kan de med god grund se elbiler som en løsning. Rapporten fra Deloitte er en god illustration af potentialet i elbiler for Danmark. Den danske bilindustris succes er en velbevaret hemmelighed. Vi har en fornem styrkeposition her, som elbilindustrien kan bygge videre på, hvis de rigtige rammebetingelser er til stede, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Danmark har forudsætningerne
Den danske bilindustri omsætter i dag for 9 mia. kr. og beskæftiger 8.000-9.000 personer. Samtidig er cirka 11.000 danskere er beskæftiget i elforsyningsbranchen og dens underleverandører.

- Elbiler kan være med til at løse transportens klimaproblem, men vil også være en økonomisk gevinst for Danmark. Vi har i dag gode forudsætninger for at udnytte vores styrkeposition indenfor elbilindustrien, fordi vi har en stor andel vindmøllestrøm og er førende på smart grid området, siger Lærke Flader.

Afgiftsfritagelse er kun første skridt
Hun glæder sig over, at elbiler er fritaget for afgifter frem til 2015, men understreger, at der skal mere til, hvis Danmark for alvor skal udnytte det potentiale, Deloittes analyse påpeger.

- Men hvis vi for alvor vil skabe vækst og arbejdspladser på elbilfronten, skal vi fra politisk side bevidst gå efter at blive foregangsland. Høj penetration af elbiler og infrastruktur er nødvendigt for, at vi kan teste løsninger af, og udvikle nye løsninger. Afgiftsfritagelsen af elbilerne har været et godt første skridt, men det bringer os ikke hele vejen. Vi bør også kigge på firmabilbeskatning, på ladeinfrastruktur og på miljøkørebaner. Heldigvis initiativer, der ikke behøver at koste statskassen mange penge i forhold til de gevinster, vi kan høste, slutter Lærke Flader.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081