Superkondensator lagrer energi i bussen i Aalborg
I går morges kunne tidligere klima- og Energiminister Lykke Friis stige ombord på Aalborgs nye el-bus ved Aalborg Lufthavn. Hun fik ved borgmesterkontoret på Boulevarden i indre by følgeskab af Aalborgs borgmester, Thomas Kastrup-Larsen, kommunaldirektør Christian Roslev og rådmand Mads Duedahl.
En el-bus er som sådan ikke længere noget særsyn. Det særlige ved den her elbus er, at energien lagres i en superkondensator, som befinder sig ombord på bussen.
En superkondensator er en elektronisk komponent til lagring af energi. Forskellen mellem en superkondensator og det mere kendte lithium-ion-batteri er, at superkondensatoren kan oplades meget hurtigere og tillader langt flere opladninger uden at degenerere. Til gengæld er en superkondensator lidt mere pladskrævende.
Superkondensatoren i dobbelt A
Det er den kinesiske producent af superkondensatorer Aowei, der har bragt superkondensatoren til Aalborg i mere end én forstand.
Selskabet har nemlig besluttet at etablere sit nordiske forsknings- og udviklingscenter for superkondensatorer i Aalborg.
Som en del af Aowei’s ankomst til Aalborg stiller Aowei og deres samarbejdspartner Chariot Motors en 12 meter superkondensatorbaseret el-bus til rådighed for Aalborg Kommune i en testperiode på 6 måneder.
Bussen, der er af typen Higer, er installeret med en 40 kWh superkondensator, der giver bussen en rækkevidde på 30-40 km.
Ved hver endestation, henholdsvis Aalborg Lufthavn og Sigrid Undsets Vej, opsættes ladefaciliteter. Opladningen af superkondensatoren tager bare 6 minutter og foretages ved, at en pantograf på taget af bussen tilkobles ladefaciliteten.
El-bussen skal i testperioden køre dels på Linje 12 mellem Aalborg Lufthavn, Kennedy Arkaden og Aalborg Universitet, dels på Linje 2.