Forskere tog på genbrugspladsen: - Tudetosset at intet kan repareres
Lim, skjulte skruer og kliksystemer gør det nærmest umuligt at reparere støvsugeren uden at ødelægge den. Det konkluderer forskere, efter at de på en genbrugsplads forsøgte at reparere 13 støvsugere, som var blevet kasserede. Kun én ud af 13 støvsugere var nem at reparere.
- Støvsugerne er designet efter at skabe det mest effektive produkt så billigt som muligt. Producenterne har slet ikke tænkt på, at produktet skal kunne repareres, siger ekspert i produktion og vedligeholdelse, lektor Erik Skov Madsen fra SDU Centre for Sustainable Supply Chain Engineering:
- Du kan bare tage en bil. Det kan være næsten umuligt at skifte oliefilter, og jeg har oplevet, at jeg skulle tage bilens hjul af for at komme ind og skifte en ganske almindelig forlygtepære. Det samme gælder for hårde hvidevarer som køleskabe. Når vi tænker bæredygtighed, er det jo tudetosset.
Erik Skov Madsen har i mange år undervist kommende produktingeniører, som skal skabe nye produkter. Han tager en massiv moppedreng ned fra hylden; Design for Manufacturability Handbook:
- Der findes mange tykke bøger om design for manufacturability. Det handler dybest set om, at produkter skal være så billige som muligt at producere - og så skal der langes så mange som muligt over disken. Der findes meget lidt litteratur om at designe til reparation, siger Erik Skov Madsen.
Planlagt udløbsdato?
At industrien er bundet op på krav om vækst kan i yderste konsekvens få producenter til at spekulere i at skabe produkter, som går i stykker når garantien udløber. I Frankrig kan producenter straffes, hvis de producerer produkter med planlagt udløbsdato.
Men Erik Skov Madsen mener ikke, at producenterne bevidst designer støvsugere og andre produkter for at tvinge forbrugerne til at købe nyt. Limpistolen og kliksystemer er kommet frem for at gøre produktionen så effektiv som muligt. Jo kortere tid det tager at samle en støvsuger på fabrikken, des billigere kan den sælges, og dermed står den godt i konkurrencen med andre støvsugere.
- Producenter af hårde hvidevarer og elektronik har været ekstremt succesfulde med at skabe billigere produkter. I 1986 købte jeg en vaskemaskine til cirka 5.600 kr. 30 år efter købte jeg en ny til 3000 kr. Samtidig har producenterne intet incitament til at gøre det lettere at reparere, forklarer Erik Skov Madsen.
Efterlyser lovgivning
EU-kommissionen er ved at revidere Ecodesign-direktivet, som siden 2009 har dikteret EU's miljøkrav til produkter. I juli 2019 ventes kommissionen at have vedtaget 11 forordninger om miljøvenligt design, som blandt andet bestemmer minimumslevetid for produkter som køleskabe og vaskemaskiner samt krav om, at produkterne skal kunne repareres, herunder tilgængeligheden af reservedele og information.
- Det er meget positivt, at EU forsøger at lovgive på det her område, for virksomhederne mangler tilskyndelse til at ændre tankegangen til at tænke i bæredygtige produkter, siger Erik Skov Madsen, og peger på, at lovgivningen bør gå hånd i hånd med andre initiativer. Det kan være at sætte prisen op for at komme af med sine skrottede hvidevarer.
- På min vandregning kan jeg se, at jeg betaler over tre gange så meget for at komme af med mit vand, som for at få vandet. Tænk, hvis vi skulle betale tre gange så meget for at komme af med et produkt, end produktet kostede. Hvis vi indførte en tilsvarende afgift for at komme af med hårde hvidevarer, så skulle forbrugerne nok få repareret vaskemaskinen i stedet for at smide den ud, pointerer Erik Skov Madsen.