23948sdkhjf

Dansk topchef i USA vil disrupte utilnærmeligt marked

Christian Gormsen vil med amerikanske Eargo tage kampen op mod høreapparatsindustriens store spillere

En amerikansk startup med en dansk topchef i spidsen vil disrupte det ellers svært tilgængelige marked for høreapparater ved at gøre kål på mellemleddet mellem producent og forbruger. Det skriver Finans.

Silicon Valley-virksomheden Eargo blev stiftet i 2012, og i 2016 trådte danske Christian Gormsen ind på direktørposten. Bag sig har han blandt andet flere års erfaring fra GN, og dermed har Gormsen været vidne til mange forgæves forsøg på at starte nye teknologier eller distributionsmodeller op inden for høreapparater. Ikke desto mindre har han fuld tiltro til potentialet i Eargo.

- Om fem år kan vi være blandt de førende globale spillere på markedet for høreapparater. Dét, jeg indtil nu har set herovre, er ganske unikt. Vi står med et produkt, som forbrugeren vil have, og en ny forretningsmodel, så jeg er sikker på, at det kun er et spørgsmål om tid, før vi for alvor slår igennem, siger Christian Gormsen, ifølge Finans til MedWatch.

Slut med mellemleddet

Den nye forretningsmodel bygger på digital distribution og et farvel til fordyrende mellemled. Hvor markedets fem dominerende spillere, Starkey, Sonova, GN, Demant og WS Audiology, typisk sælges via audiologer og officielle salgskanaler, er Erago gået i markedet primært digitalt og direkte til forbrugeren. Det betyder, at virksomheden kan sælge apparaterne til en markant lavere pris end de cirka 4700 dollar, der er gennemsnitsprisen i USA.

- Vi er gået relativt hårdt til værks på prisen. Vores produkter har et prisspænd fra 1650 dollar for et sæt op til 2750 dollar, så selv vores højeste prispunkt er tæt på halvdelen af markedets, fortæller Christian Gormsen.

Får nye brugere med

Det er ikke kun i distributionen, Eargo har taget udgangspunkt i forbrugeren. De to stiftere, Raphael Michel og Daniel Sheen, ønskede også at gøre op med det stigma, der stadig er forbundet med brugen af høreapparater. Et stigma Christian Gormsen kæder sammen med det faktum, at kun 10 millioner af de 48 amerikanere, der lider af høretab, gør noget ved problemet.

Derfor er Eargos apparater gemt i øregangen, og i dag har virksomheden cirka 20.000 aktive brugere. Heraf er halvdelen allerede eksisterende høreapparatsbrugere, der er skiftet til Eargo, mens den anden halvdel er brugere, der aldrig har brugt høreapparater før.

I ryggen har Eargo 135 millioner dollars fra en række ventureinvestorer, og selvom omsætningen ifølge Finans i alt beløber sig til omtrent 40 millioner dollar, siden virksomheden gik kommercielt i 2017, vil det ifølge Christian Gormsen vare et stykke tid, inden der kommer sorte tal på bundlinjen. Om fem år skulle den dog gerne være hjemme.

- Til den tid er vi forhåbentlig i en situation, hvor vi tjener vores egne penge, så vi kan geninvestere vores overskud ind i ny teknologi og ekspansion af virksomheden. Om fem år kan vi være, om alt går vel, blandt de globale spillere på markedet for høreapparater, vurderer Christian Gormsen

Kilde: https://finans.dk/erhverv/ECE11346202/da...

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109