Er el-fly det næste rumkapløb? Se interview fra IEEE CPE Powereng
Når forskere og virksomhedsrepræsentanter i disse dage mødes til IEEE CPE Powereng-konferencen på SDU Sønderborg, er det med fokus på grøn transformation og en CO2-neutral fremtid. Det gælder om at gøre vindmøller og solceller mere effektive. Og så handler det om for alvor at få elbilerne ud på vejene.
- Effektelektronik skal gøres billigere, bedre, mindre og smartere. For det SKAL være kompakt og robust, når det drejer sig om biler. Hvis du har en motor med 10 kW og mister bare 2 procent af effekten, så snakker vi altså stadig om et spild på et par hundrede watt. Det svarer til den energi, en kogeplade i dit køkken bruger, siger lektor Kasper M. Paasch fra Mads Clausen instituttet på SDU, som er initiativtager, arrangør og tovholder for konferencen.
Flyrejser har et stort klimaaftryk
Én ting er biler, en anden er fly. Flyrejser er nemlig en af de helt store CO2-syndere. Hvis du flyver et smut til Spanien, så svarer det ifølge klimatænketanken Concitos beregninger til at køre 33.000 kilometer i din bil - eller mere end otte års strømforbrug.
Flyrejser er altså et godt sted at optimere, hvis vi skal skære ned på verdens samlede CO2-udledning. Og ligesom inden for bilbranchen, så er rykker udviklingen af elektriske fly sig hurtigt fremad. Det fortæller keynote speaker ved IEEE CPE Powereng-konferencen, Professor Christopher Gerada fra University of Nottingham
- De seneste år er der sket store skridt inden for udviklingen af elektriske fly. Det sker lige nu. Der er utroligt mange programmer verden over, som forsøger at komme først med en løsning – over 100 – det er næsten som et rumkapløb. Hvem får først en elektrisk flyver i luften?
De store fly ligger ude i fremtiden
Professor Christopher Gerada understreger dog, at der endnu går en rum tid, før vi ser elektriske flyvere med 100-150 passagerer i luften.
- Teknikken er ikke til det endnu. Det vi har er for stort, for tungt og for upålideligt. Og skal man bruge batterier eller ej? Det er også et spørgsmål. Man kunne i stedet bruge alternativt brændstof for at nå frem til en CO2-neutral løsning. Og så er der hele spørgsmålet om infrastrukturen: Hvordan skal flyverne lades op?
Når det kommer til mindre fly, så er professor Christopher Gerada mere fortrøstningsfuld. Du kan se et uddybende interview med professor Christopher Gerada herunder, hvor han også kommer ind på sit forskningsfelt.
Artiklen er en del af temaet VIDEO.