Århus-virksomhed i Next Step Challenge: - Det er hullerne, vi skal sælge
Det kunne næsten ikke have passet bedre.
Aarhusianske Evishine havde netop været igennem en større omstrukturering, Jan Kannegaard var indtrådt som direktør og en professionel bestyrelse blevet nedsat. Nu skulle der lægges en retning, og her var en hjælpende hånd velkommen.
|
- Vi stod faktisk og var lidt famlende omkring, hvilken vej vi skulle gå, så det passede utroligt godt, at Next Step kom ind i billedet. Det er et velafprøvet koncept, som vi følte os helt trygge ved at gå ind i, fortæller Jan Kannegaard.
Når det drukner i drift
Og de første måneder af programmet har ikke skuffet. Ifølge Jan Kannegaard giver deltagelsen i årets Next Step Challenge netop det, Evishine har manglet i arbejdet med strategi.
- Vi bliver simpelthen tvunget til at forholde os til en helt masse ting, man nemt kommer til at skøjte henover i hverdagen. I en lille virksomhed er det svært at finde tid til at udvikle og ikke bare drifte, og selvom vi har arbejdet målrettet med strategien i vores egen bestyrelse, er vi slet ikke kommet lige så dybt, som vi gør nu, fortæller Jan Kannegaard.
Du har jo ikke brug for boremaskinen
Evishine, der har udviklet en platform, som kan overvåge og samle energi- og forbrugsdata i realtid fra en lang række forskellige kilder, har ikke alene brugt de første måneder af Next Step på at gå i dybden med strategien. Der er også blevet tid til at se indad.
- Vi er blevet bevidste om, hvor vigtigt det er, at strategien forankres internt, og at vi alle arbejder mod et fælles mål, men vi er også blevet skarpere på vores produkt og på præsentationen af det, og det har været lidt af en øjenåbner, fortæller Jan Kannegaard.
Som størsteparten af de deltagende virksomheder i Next Step Challenge er Evishine en virksomhed, der bygger på en god og meget teknisk idé. Og selvom energieffektivitet i disse år er et buzzord, der så godt som sælger sig selv, havde Evishine brug for at sætte ord på, hvilken værdi produktet ellers skaber.
- Vi er blevet opmærksomme på, at vi skal fremhæve de værdier, der følger med, når man vælger vores produkt i form af sparede mandetimer og reducerede omkostninger fra de processer, der automatiseres. På den måde kan det faktisk sammenlignes med at købe noget så lavpraktisk som en boremaskine, for hvad er det egentlig, du køber der? Det er jo ikke boremaskinen, du har brug for; det er hullerne, forklarer Jan Kannegaard.