Kassen tæt på tom: - Bluetown har kludret en del rundt
Københavnske Bluetown er i fuld gang med at sætte wifi-master op i nogle af verdens fjerneste egne, og det er et overordentligt dyrt projekt. Ifølge Børsen brænder virksomheden millionerne af så hurtigt, at kassen er få måneder fra at være tømt.
Sidste år lagde private investorer 56 millioner kroner i selskabet, der siden regnskabet blev lukket er tilført yderligere 30 millioner, men det er ikke nok. I alt har selskabet de seneste fire år tabt 167 millioner og med en ambition om at fyre yderligere op under kedlerne har virksomheden i over et år jagtet en investering på et trecifret millionbeløb. En investering Bluetown ifølge Børsen forventer vil komme inden sommer, hvilket da også er nødvendigt – om få måneder vil selskabet nemlig ikke længere kunne betale sine regninger, skriver avisen.
Tidligere Oticon-topchef Lars Kolind er storinvestor i Bluetown, og over for Børsen lægger rigmanden ikke skjul på, at han er skuffet.
- Bluetown har koncentreret sig om at fortælle, hvor god idé det er. Men investorerne tænker også på, om det kan blive lønsomt, og det er forklaringen på, at Bluetown har kludret en del rundt. Selskabet har haft svært ved at finde sine egne ben, lyder det fra Kolind.
Stifter og administrerende direktør Peter Ib erkender, at det har trukket ud med at lukke de store investeringer, men ellers er han uenig i kritikken.
- Jeg mener, vi har gjort et godt stykke arbejde. Vi kan bare ikke se resultaterne afspejle det forløb, siger Peter Ib til Børsen.
Direktøren ønsker ikke at uddybe, hvorfor man ikke nåede i mål med investeringerne i 2018 som håbet, men fortæller, at han nu forhandler med en ny investor, og at der i øjeblikket kører parallelle snakke. Lars Kolind tror ligeledes på, at Bluetown nok skal komme i mål med pengejagten og forventer også selv at spytte flere penge i kassen.