23948sdkhjf

Det bliver dyrere at oplade elbilen

Fra første januar 2020 bliver det dyrere at sælge strøm til danske elbilejere. Til den tid ophører nemlig den afgiftslempelse, der har givet ladestanderselskaber ret til billig strøm gennem den såkaldte processtrømsordning, der kommer resten af den danske industri til gode.

Det skriver Ingeniøren

Mens resten af den danske industri kan nyde godt af en faktor 220 billigere afgift på strøm, ophører det altså med at gælde strømmen til ladestandere. Dermed vil afgiften på strøm til de kommercielle ladestandere stige fra 0,4 øre per kWh til 88,4 øre, tilsvarende afgiften danske husholdninger betaler.

Professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau fortæller til Ingeniøren, at det allerede står rigeligt skidt til med salget af elbiler i Danmark. Og det vil afgiftsstigningen ikke hjælpe på.

- Det er selvfølgelig mindre attraktivt at købe en elbil, når det bliver væsentligt dyrere at oplade. Og i forhold til de mål, der er om at få elbilsalget længere op, så går det den forkerte vej, lyder det fra transportøkonomen.

Afgiftsstigningen strider umiddelbart mod regeringens mål om flere elbiler på vejene, og i et svar til skatteudvalget fortæller skatteminister Karsten Lauritzen, at ”regeringen er opmærksom på, at afgiftslempelsen ophører ved udgangen af i år, og i udgangspunktet er åben” for fortsat at give elbilejere adgang til den billigere strøm.

Det understreges dog, at en sådan forlængelse kræver finansiering. Skatteministeriets seneste beregninger viser, at hvis ladestanderselskaberne fortsat får lov at sælge billig strøm, vil staten gå glip af 30 millioner kroner i 2020 i manglende elafgifter.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094