Nordjysk underleverandør klar til nyt marked
- Vi har arbejdet på det i et års tid. Måske kunne vi have gjort det hurtigere, men det har været vigtig, at vi har fået systemet helt integreret, og at alle medarbejdere har følt sig som en del af processen, fortæller direktør Heine Kragelund om den proces, der nu er mundet ud i en certificering efter ISO9001:2015 samt den specifikke medico-standard ISO13485:2016 til den Støvring-baserede elektronikproducent.
Beslutningen om at starte certificeringsprocessen blev taget i starten af 2018, og gennem det seneste år har direktøren således haft lejlighed til at komme ud i alle hjørnerne af sin virksomhed, men den nøje gennemgang har ikke afsløret behov for nogle markante ændringer i produktionen.
- Vi har ikke lavet særlig meget om. Den her medico-standard stiller krav til sporbarhed, sikring og identifikation af produkterne igennem produktionen, som er blevet noget tydeligere end før, men det er ikke så meget anderledes, end vi er vant til. Det vigtigste har været at lave et system, der afspejlede vores produktion, fortæller Heine Kragelund.
Match fremfor markedsandele
EuroTechnic leverer allerede til plejesektoren og også til enkelte medico-producenter, men den nye certificering fjerner ifølge Heine Kragelund mange af de begrænsninger, virksomheden hidtil har haft, når der skal tiltrækkes nye kunder.
EuroTechnic - EuroTechnic har siden 1984 været underleverandør til elektronikindustrien. - Produktionen af print med komponenter i størrelserne 01005, 0201, fine pitch QFP (0.4mm pitch) og μBGA (0.25mm pitch) foregår i 3000m2 ESD-beskyttet miljø. |
- Vi har oplevet, at flere har efterspurgt certificeringen, så vi har simpelthen taget bolden op og lavet en investering for at kunne tilbyde den del af markedet et produkt. Derfor håber vi selvfølgelig også, at det kommer til at betyde, vi kan levere til endnu flere medico-virksomheder fremover, siger han.
Heine Kragelund understreger dog også, at selvom EuroTechnic med certificeringen håber at tiltrække en del nye kunder, så er det vigtigste, at det er de rigtige kunder, de tiltrækker.
- Vi skal finde de kunder, der efterspørger, det vi kan. Nogle medicoprodukter har ikke nødvendigvis behov for den store volumen, og hvis det samtidig drejer sig om avanceret elektronik, kunne vi være et rigtig godt match, fortæller Heine Kragelund.