Danske hovedtelefoner i kamp med giganterne
Danske Jabra, som er bedst kendt for sine trådløse ørepropper, udvider nu med trådløse hovedtelefoner med automatisk støjdæmpning – et marked der hidtil har været domineret af Bose og Sony. Det fortæller Berlingske, der i disse dage dækker Consumer Electronics Show i Las Vegas.
Jabra, som GN Audio står bag, er klar med sine første trådløse hovedtelefoner, der har indbygget en helt ny teknologi, der kan justere støjdæmpningen ud fra omgivelsernes lydniveau. Det er første gang, at Jabra bruger SmartSound-teknologien, som var årsagen til, at selskabet i januar 2018 investerede i det tyske Audeering, som siden 2012 har arbejdet med kunstig intelligens, der kan analysere lyd og stemmer.
- Vi har i en årrække været fraværende i den høje ende af forbrugermarkedet for hovedtelefoner og har besluttet at gå tilbage og tage kampen op med de store. Hvis det skal lykkes, ved vi godt, at vi skal lancere noget, der stikker ud på relevante punkter og er foran, siger René Svendsen-Tune, administrerende direktør for GN Audio, til Berlingske.
Nummer 3 i verden
Og GN Audio ved skam godt, hvad der skal til, hvis man vil blande sig i toppen af markedet. Siden de i 2016 lancerede de trådløse Elite-ørepropper, har de formået at få så godt tag i det marked, at de i dag er nummer tre i verden efter Apple og Bose.
- Markedet for trådløse hovedtelefoner i alle varianter er stærkt. Det er primært Bose og Sony, som vi skal konkurrere med. De sidder stærkt på det. Vi har i kraft af et år med positiv vækst skaffet os betydelige markedsandele på det trådløse marked, hvor vi er nummer tre. Den tredjeplads vil vi gøre, hvad vi kan, for at fastholde. Hvor vi kan positionere os på trådløse hovedtelefoner, har jeg ikke et bud på, men vi har høje ambitioner, siger René Svendsen-Tune til Berlingske.
GN Audio henter fortsat omkring 80 procent af sin omsætning fra salg til virksomheder og professionelle. De 20 procent kommer fra forbrugermarkedet.
- Den professionelle forretning voksede organisk med 20 procent i 3. kvartal, og der er en god forventning om sammenlignelige vækstrater på privatmarkedet, siger René Svendsen-Tune.
I juli-september, som er senest offentliggjorte regnskab, solgte GN Audio med Jabra for 1,17 milliarder kroner mod 955 mio. kr. året før og leverede et overskud på 619 mio. kr. mod 513 mio. kr. året før. Selskabet beskæftiger 1.300 medarbejdere.
Kilde: https://www.berlingske.dk/virksomheder/d...