Dansk snifferteknologi til kamp mod skibsforurening
Store, sniffende droner skal hjælpe europæiske myndigheder med at overvåge mængden af miljøskadelige stoffer i skibsrøg. Det er formålet med et program, der er søsat af Det Europæiske Agentur For Søfartssikkerhed – også kaldet EMSA, skriver ing.dk
I programmet skal langtrækkende V-200 droner fra svenske UMS Skeldar overflyve skibstrafikken og måle skibenes emissionsniveauer for at sikre, at reglerne for svovlindholdet i skibenes brændstof overholdes. Snifferdronerne skal måle forholdet mellem svovldioxid og kuldioxid i røgen fra skibenes udstødning. Derefter kan måleresultaterne omregnes til et tal for, hvor meget svovl, der er i skibets brændstof, fordi forholdet mellem svovl og kulstof i røgen stemmer overens med forholdet i skibets brændstof. Denne målemetode er blandt andet beskrevet af den Internationale Maritime Organisation (IMO) og Miljøstyrelsen. Det er den danske virksomhed Explicit, der skal stå for at levere snifferteknologi, software og analysekapacitet til dronerne i det europæiske projekt. - Vi kommer til at levere sniffermålesystemet til at montere på dronerne, og så sørger vi for den software, der skal analysere data fra målingerne. Oplysningerne bliver sendt til vores laboratorier i realtid, før de sendes til EMSA og myndighederne, siger Jon Knudsen, direktør i Explicit, til Ingeniøren. I Norge har Sjøfartsdirektoratet også benyttet en drone, som med succes har målt svovlindhold fra skibes udstødning ved Bergen.
I Danmark har en sniffer på Storebæltsbroen siden sommeren 2015 overvåget skibes svovludledning. I den første tid var sniffer-teknologien også monteret på et fly, der overvågede de danske farvande, mens den mobile overvågning for nylig er skiftet til en helikopter, der har en sniffer påmonteret og kan lægge sig over skibes skorstene og måle svovlindholdet.