Ny direktør med amerikansk fordel
Tirsdag præsenterede GN Hearing sin nye administrerende direktør i form af Jakob Gudbrand, som selskabet har hentet fra en stilling i amerikanske Thermo Fischer.
Og netop den amerikanske erfaring har spillet en væsentlig rolle i udvælgelsen af Gudbrand til den nye toppost i den danske høreapparatkoncern.
- Det amerikanske marked er utrolig vigtigt for os. Vi har haft fantastisk fremgang i USA i de seneste otte år, og det vil fortsat være et meget afgørende marked for os fremover. Man kan ikke klare sig godt i USA, uden at man kender landet godt. Jeg taler af erfaring, for jeg har selv boet og arbejdet der i 15 år, siger Per Wold-Olsen, der er bestyrelsesformand hos GN, til Ritzau Finans.
- Og med Jakob Gudbrand får vi en mand, der har arbejdet med medtech i USA - i et meget fremgangsrigt selskab. Det er en mand, der har været med til en stor transformation, og som har været med til at levere rigtig gode resultater. Men han har også de skandinaviske rødder, og samlet set er det en fantastisk profil, der ikke kunne passe bedre for os, uddyber bestyrelsesformanden.
Behov for folk der tænker anderledes
Til gengæld kommer Jakob Gudbrand uden erfaring fra høreapparatindustrien. Men det bekymrer ikke Per Wold-Olsen.
- Jeg er overhovedet ikke nervøs for det. Anders Hedegaard (tidligere administrerende direktør i GN Hearing, red.) kom ind som chef med biotekerfaring, og før ham var det Lars Viksmoen, der havde erfaring fra medicinalindustrien. Jeg vil driste mig til at sige, at begge to var rigtig gode ledere for GN Hearing, som leverede flotte resultater, siger Per Wold-Olsen.
- Vi har de interne kvaliteter, som vi behøver. Og vi har brug for folk i toppen, der tænker anderledes, uddyber han over for Ritzau Finans.