Danske ingeniører klar med bilens iPhone
Mandag startes rekrutteringen til et nyt nordjysk ITS-projekt, som på sigt kan få banebrydende konsekvenser for trafikken i Danmark.
Det korte svar er: InnBox – en slags sikker dataopsamler, som via avanceret teknologi sørger for, at bilisten både kan styre uden om køer, regulere sin fart mest hensigtsmæssigt, betale for parkering og meget, meget mere.
- Vores InnBox bliver en bilens iPhone. Der er en række funktioner, som vi allerede har idéer til, men vi kan også se muligheder for, at andre kan udvikle løsninger til den, siger Karsten Frilev til Electronic Supply.
Sammen med Brian Jørgensen er han medejer af Inntrasys, der startede i marts 2009, da de to ingeniører var en del af massefyringerne på Texas Instruments i Aalborg.
Håber på 500 testpiloter
Brian Jørgensen og Karsten Frilev satte sig sammen for at se på, hvad deres kompetencer kunne bruges til i området, og kom hurtigt frem til, at ITS (Intelligente Transport Systemer) var løsningen.
I samarbejde med Region Nordjylland, Aalborg Universitet og softwarehuset GateHouse opstod så projektet ITS Platform, hvortil Inntrasys udvikler InnBox’en. Et udviklingsforløb som for alvor blev sat i gang for et år siden.
Fredag var transportminister Hans Christian Schmidt i Nordjylland til Mobilitetskonferencen, hvor han fik en InnBox med sig i gave. Og fra mandag er det forhåbningen, at op mod 500 nordjyder vil melde sig som testpiloter i projektet.
- Vi vil gerne have et bredt udsnit af alle, men testkørerne skal helst være folk, der dagligt krydser Limfjorden via broen eller tunnellen, da krydsningen er lidt af et knudepunkt for trafikken heroppe i Nordjylland, siger Karsten Frilev.
Han og Inntrasys har derfor allieret sig med Charlotte Ostertag, vært på DR’s P4 i Nordjylland, som er blandt de 50 første, der allerede har meldt sig som testkørere af InnBox.
Kun fantasien sætter grænser
Tanken er, at testkørernes adfærd skal registreres med henblik på indsamling af data, som så siden kan bearbejdes og analyseres, hvorved systemet kan perfektioneres.
Allerede nu ligger det fast, at en kortlægning af folks transportvaner vil gøre InnBox i stand til at lede uden om store bilkøer, tilråde det mest risiko- og brændstofvenlige kørselsmønster og komme med andre kørselsvejledninger, ligesom det eksempelvis vil være muligt at betale parkeringsbilletter forud ved hjælpen af boksen.
Men Karsten Frilev understreger, at kun fantasien i princippet sætter grænser for, hvad der er muligt.
- Du har kunnet en masse af tingene i forvejen, men nu laver vi en platform, hvor man kan teste alt muligt ITS-teknologi. Vi har en intelligent computer ude i bilen, som smider data hjem til en server, som GateHouse leverer, så vi kan analysere på det, siger han.
Bliver ikke overvåget
Ifølge Karsten Frilev er der en række ”lavt hængende frugter”, der tæller som fordele ved boksen, og han nævner forsikringer og kørselsregnskaber som gode eksempler.
På den lange bane er det dog også en målsætning, at InnBox skal spille en afgørende rolle i forhold til roadpricing (vejafgifter) på de danske veje.
Næsten alt er muligt gennem brug og tolkning af den indsamlede datamængede. Ét af målene gennem indsamling af data er at udvikle funktionalitet som minimerer sendt data ved behandling og anonymisering i InnBox’en.
- Men selv gennem testprojektet sikres det at naboen kan ikke dykke ned i, hvor du har holdt henne alene, med konen eller elskeren, understreger Karsten Frilev med henvisning til, at de store mængder af data behandles anonymt.
Interesserede kan læse mere om Inntrasys og InnBox på firmaets hjemmeside samt melde sig som testkørere på:
www.itsplatform.dk