Danfoss Drives har komponenter i over 30 millioner biler
LEVERANDØR Kasper M. Paasch fra Syddansk Universitet (SDU) og direktør for Teknologi og Innovation hos Danfoss Drives, Niels Gade er enige om, at el-bilerne kommer. Og når de kommer, så gælder det om at være parat.
Niels Gade mener, at vi står på kanten af nybrud inden for bilindustrien. Og selvom man ikke umiddelbart forbinder Danmark og Sydjylland med bilindustrien, så har Danfoss Drives faktisk komponenter i over 30 millioner biler på de europæiske veje.
- Hos Danfoss peger vi på en række megatrends, som kommer til at sætte dagsordenen og drive udviklingen de kommende par år. Det er specielt elektrificering, digitalisering, urbanisering samt klimaændringer, vi har fokus på, siger Niels Gade.
Optimerer bilkomponenter
Danfoss ruster sig til de kommende forandringer. Ét af initiativerne i den sammenhæng er Interreg-projektet PE:Region, som firmaer og SDU på begge sider af den dansk-tyske grænse er gået sammen om. Projektet handler om bedre effektelektronik og grøn energi, og der videndeles, forskes og netværkes der inden for de store trends, som kommer til at forme fremtiden.
- Effektelektronik skal gøres billigere, bedre, mindre og smartere. For det SKAL være kompakt og robust, når det drejer sig om biler. Hvis du har en motor med 10kW og mister bare 2 pct. af effekten, så snakker vi altså stadig om et spild på et par hundrede watt. Det svarer til den energi en kogeplade i dit køkken bruger, siger Kasper M. Paasch fra Mads Clausen instituttet, SDU, som står i spidsen for projektet.
I projektet PE:Region arbejdes der på demonstratorer, som skal sætte standarden for fremtidens effektelektronik, blandt andet en 20kW batterilader til elbiler, som er betydelig hurtigere end de eksisterende og samtidig er mere skånsom over for miljøet. En anden demonstrator fokuserer på hurtig styring af elmotorer.