Ændringer tynger B&O
Bang & Olufsens salg voksede pænt i Asien, og det var nok til at trække den samlede omsætning op. Det viser selskabets netop offentiggjorte regnskab for første kvartal 2018/19. Væksten i Asien var således på 26 procent, så omsætningen nåede 221 millioner kroner.
Men så er det også slut med omsætningsplusserne. I Amerika faldt omsætningen med 29 procent og i EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika) med 9 procent til henholdsvis 41 millioner kroner og 280 millioner kroner.
- Resultaterne var drevet af højere bruttomarginer, lavere kapacitetsomkostninger og stærkt salg i Kina, mens omsætningen som forventet var negativt påvirket af transformationen af vores salgs- og distributionskanaler i specielt Europa og Nordamerika, siger administrerende direktør Henrik Clausen i en kommentar til udviklingen.
Han hæfter sig ved, at fremgangen blev skat i en periode om ændringer:
- På trods af den igangværende transformation af vores salgs- og distributionskanaler steg omsætningen med 2 procent, og samtidig forbedrede vi både EBIT og frie pengestrømme betydeligt, lyder det Henrik Clausen.
Tocifret vækst i sigte
Med udviklingen i regnskabsårets tre første måender in mente lyder B&O-toppens forventninger til hele 2018/19 nu på en vækst i koncernens omsætning på mere end 10 procent i forhold til året før.
Kapacitetsomkostninger i procent af omsætningen forventes at være uændrede, mens EBIT-marginen forventes at blive forbedret og være i intervallet 7 til 9 procent.
Bang & Olufsen-koncernens frie pengestrømme forventes at være over 100 millioner kroner.
mio. kr. | 1. kvartal 2018/19 | 1. kvartal 2017/18 |
---|---|---|
Omsætning | 601 | 592 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 5 | -65 |
Resultat før skat | -6 | -70 |
Periodens resultat | -4 | -55 |
Samlede aktiver | 2.809 | 2.755 |
Egenkapital | 1.698 | 1.520 |
Fuldtidsansatte ved periodens udgang | 992 | 1.107 |
Regnskabsperioden blev afsluttet den 31.08.2018. |