23948sdkhjf

Selvkørende forsøg står helt stille

Trods lovændring er der ingen forsøg med selvkørende køretøjer i Danmark, der taber pusten til udlandet

Alt tyder på, at Danmark kommer til at stå svagere end eksempelvis Sverige og Finland, når det handler om forsøg med selvkørende køretøjer. Indtil videre har Vejdirektoratet godkendt lige præcis nul ansøgninger om at igangsætte forsøg, hvor køretøjer kan køre rundt alene ved data- og computerdrevet kraft. Det skriver sitet Uden Hænder.

Her har man kigget på, hvad der er egentlig er sket siden 1. juli 2017, hvor det blev lovligt på offentlige veje at lave test med selvkørende biler, lastbiler og busser. Problemet er ifølge flere aktører, at det er alt for omstændigt at få en uvildig tredjepart på opgaven - også kendt som en assessor. Den part skal betales af den virksomhed eller producent, som gerne vil i gang og den skal godkendes af Færdselsstyrelsen.

Mette Skamris er afdelingsleder i Aalborg Kommune og peger på assessorvurderingen som en af forklaringer på, at Danmark halter efter udlandet.

- Jeg synes ikke, at det harmonerer med, at der er tale om et forsøg. I et forsøg vil der altid være nogle risici, og så kan man ikke pålægge et eller andet tilfældigt rådgivningsfirma, at de skal påtage sig risikoen på den måde, siger Mette Skamris til Uden Hænder.

Hun mener, at det ikke vil gå ud over sikkerheden, hvis der i stedet var krav om en vurdering af projektet fra en uvildig assessor.

Flere interesser
Anders Simonsen er gruppeleder og assessor på et projekt i Aalborg, der sandsynligvis indsender en ansøgning her i andet halvår.

- En assessor vil gerne vide præcis, hvad der skal ske i projektet for at kunne vurdere, om sikkerheden er tilstrækkelig god. På den anden side vil forsøgsmagerne gerne afprøve forskellige aspekter af den nye teknologi, for det er jo netop et forsøgsprojekt, som de skal lære af, forklarer Anders Simonsen til Uden Hænder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11