Superbil kører på danske brændselsceller
Onsdag blev en superbil med danske brændselsceller præsenteret ved Beijing Motor Show. Det skriver SerEnergy i en pressemeddelelse.
Det er en proof-of-concept-testbil med et integreret brændselsanlæg, som SerEnergy har udarbejdet i samarbejde med tysk-kinesiske Gumpert Aiways.
- Det har været meget interessant for os at være en del af Gumpert Aiways-projektet af flere grunde, men først og fremmest fordi denne bil er anderledes i forhold til det tidligere arbejde vi har lavet, da vores største erfaring ligger indenfor lette erhvervskøretøjer. Men dette segment er et rigtig godt indgangspunkt for nye teknologier med en god sammenhæng mellem trendsættende brugere og modenheden af teknologien, med fokus på de unikke egenskaber og superbilens høje kvalitet, udtaler CCO Mads Friis Jensen.
Bilen er en letsvægts- og batterielektrisk superbil, der kan nå en tophastighed over 300 km/t og gå fra 0 til 100 på 2,5 sekunder. Den indeholder et methanolbrændselscellesystem, der producerer strøm til bilen.
Rækkevidden er 1200 kilometers bykørsel ved én methanolpåfyldning.
- Vi havde brug for en ny teknologi, der giver os mulighed for at producere elektricitet under kørsel uden at skulle revolutionere påfyldningsinfrastrukturen, og til det er methanol brændselscelle-teknologien et perfekt match. SerEnergy blev valgt som leverandør af brændselscellesystemet på grund af deres høje elektriske effektivitet, og vi har haft et meget tæt og professionelt samarbejde gennem hele projektet, siger Roland Gumpert, CEO hos Gumpert Aiways.
Bilen ankom hos SerEnergys udviklingscenter i februar, hvorefter der blev udført flere tests med gode resultater.