23948sdkhjf

Sony Ericsson taber markedsandele

Koncernens øgede fokus på smartphones har betydet et fald i omsætningen. Til gengæld er der sorte tal på bundlinjen.
I fjerde kvartal 2010 producerede Sony Ericsson i alt 11,2 mio. telefoner, hvilket er et fald på hele 3,4 mio. enheder i forhold til 2009. Faldet kan mærkes på omsætningen, der i samme periode er reduceret med 222 mio. euro (1,7 mia. kr.) til 1,75 mia. euro (13,0 mia. kr.).

Til gengæld er der stadig sorte tal på bundlinjen. Nettooverskuddet endte på 39 mio. euro (290 mio. kr.) mod et minus på 181 mio. euro (1,3 mia. kr.) i fjerde kvartal 2009.

- 2010 var et turnaroud-år for Sony Ericsson. Fire kvartaler i træk med overskud afspejler den succes, vores skifte mod en Android-baseret smartphone portfolio har haft, siger CEO Bert Nordberg.

Faldet i produktionen betød også et fald i Sony Ericssons markedsandel. For hele 2010 vurderer Sony Ericsson, at man havde en markedsandel på 4 % målt i antallet af enheder og 6 % målt i værdi. I fjerde kvartal var disse andele faldet til henholdsvis 3 % og 5 %.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094