23948sdkhjf

Thrane & Thrane-stifter satser på søfart

Lars Thrane har fået gang i sin nye maritime teknologisatsning. Kom med indenfor i lokalerne i Holte

Lars Thrane, manden bag Thrane & Thrane, har fået fart på sin nye firma, der bærer hans navn - Lars Thrane A/S. Firmaets omdrejningspunkt er udvikling og produktion af avancerede satellitbaserede kommunikationssystemer og navigationssensorer til skibe. Det skriver Søfart.dk, som har fået et sjældent interview med den 69-årige iværksætter. 

I dag har firmaet, der blev stiftet i 2014, 14 medarbejdere i lokalerne i Holte. Selv er Lars Thrane arbejdende bestyrelsesformand, mens hans 40-årige tvillingesønner, Peter og Hans, udgør den daglige ledelse som henholdsvis administrerende direktør og finansdirektør. 

Tabte livsværket - fik 600 millioner
Lars Thrane stiftede sammen med sin tvillingebror Per Thrane firmaet Thrane & Thrane i 1981. I mere end 30 år stod han for at opbygge virksomheden, der også producerede kommunikationsudstyr til bland andet skibsfart.

I 2012 blev det dengang børsnoterede selskab så udsat for et fjendtligt opkøb, da britiske Cobham kom på banen.

Ganske ufrivilligt måtte Lars Thrane sælge alle sine aktier i firmet, hvilket han tjente omkring 600 mio. kr. på.

To år senere, da hans konkurrenceklausul var udløbet, startede ingeniøren så sit nye og nuværende firma, der bærer hans navn.

I starten sad Lars Thrane selv og programmerede og var med til at udvikle software til produkterne. Det hldt han hurtigt op med. 

- Det var skideskægt, men det er altså ikke min opgave her. Så nu foregår det ved, at jeg kommer her og snakker med folkene og holder møder med dem om strategiske emner, og så passer jeg mine egne ting og går igen, siger Lars Thrane til Søfart.dk.

Genbruger forretningsmodellen
Firmaets forretningsmodel minder meget om den, der blev brugt i Thrane & Thrane. Produkterne udvikles i Danmark, mens produktionen af halvfabrikata finder sted hos underleverandører.  Det endelige produkt samles og afsendes så igen fra hovedkontoret i Holte.

Målgruppen er skibe i mellemstørrelsen og opefter - fra fisker- og slæbebåde til store containerskibe. 

Markedet er ifølge Lars Thrane enormt. Hans vurdering er, at markedspotentiale i første omgang er 16-18.000 skibe på over 300 bruttotons.

- Vi skal hele tiden ligge forrest
Da firmaet i Lars Thranes optik er i konkurrence med alle andre på markedet er udvikling af nye produkter altafgørende

- Vi vil først og fremmest konkurrere på er det, der med et godt dansk ord hedder agilitet - altså at du er forandringsparat og i stand til at bevæge dig hurtigt. Det gælder for os om at lave de smarte apparater og så videre med noget andet. Vi skal hele tiden ligge forrest, siger Lars Thrane til Soefart.dk.

Nyeste produkt fra virksomheden er en satellitterminal, der kører på Iridium-systemet, så den er globalt dækkende - også i arktiske farvande. Lars Thrane er også i gang med at udvikle en udgave til nød- og sikkerhed i arktiske områder, hvor der normalt ikke er satellitdækning. 

Læs hele interviewet med Lars Thrane i artiklen Lars Thrane i ny maritim satsning på Electronic Supplys søstermedie Søfart. Kræver login.

  

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094