23948sdkhjf

Libratones globale ambitioner kræver ændringer

Lukningen af Libratones udviklingsafdeling i Skive er kun en af mange forandringer, lydfirmaet har været igennem på vej mod målet om at blive verdens førende

Libratone står med egne ord midt i udviklingen fra at være en lokal virksomhed til en global en af slagsen. Den slags kan have sin pris. Lokalt koster de internationalt ambitioner såeldes højttalerfirmaets oprindelige udviklingsafdeling i Skive livet.

- Det er aldrig sjov for nogen. Men Libratones opgave er at vokse og gøre det på en rentabel måde, siger CFO Henrik Starup til Electronic Supply og står klar med dele af forklaringen: De kinesiske ejere og lydfirmaets store, internationale ambitioner. 

Et asiatisk konsortium betalte i 2014 et trecifret millionbeløb for Libratone. Siden har ejerne postet særdeles store beløb i selskabet for at gøre ambitionerne om at skabe et af verdens førende audiobrands til virkelighed. I Libratones regnskaber giver det sig udtryk i, at der de seneste tre år har været et samlet underskud på mere end 250 mio. kr. efter skat.

Letter arbejdet at være sammen
Ejerskiftet betød også, at man med ét fik 50.000 nye kollegaer samt adgang til de kinesiske ejeres store kompetencer inden for akustik, hvor Libratones styrke altid har været udvikling og design. 

- Mange af de kompetencer vi har, vil vi gerne have samlet på færre lokationer, for det giver alt andet lige bedre kommunikation, forklarer Henrik Starup.

Forretningen er blevet tilpasset løbende. Først gik man fra kun at have udvikling i Skive til at kombinere det med ejernes afdeling til Kina. Nu tager firmaet så altså skridtet fuldt ud og rykker udviklingen til det globale hovedkvarter i København, hvorfra udviklingen af Libratones design fortsat blive styret.  

Flere funktioner er allerede flyttet
I forvejen er support ved at blive flyttet fra Skive til København. Et træk som har samme forklaringer som den nyeste funktionsflytning. 

- Den support, som vi yder, er også meget drevet af henvendelser på Sociale Medier, der bliver styret fra København. Derfor giver det god mening, at marketing og support er flyttet sammen, forklarer Henrik Starup. 

Tidligere er også et lager blevet outsourcet fra Skive til en fælles, international logistikenhed i Holland. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073