Lithium Balance øjner kinesisk millionordre
Ishøj-virksomheden har udviklet et system, så hybridbiler kan køre på både el og methanol.
- Brændselsceller er gode til at producere konstant energi, men en bil kræver noget forskelligt, alt efter om du kører eller bremser. Derfor er det godt med den fleksible batteripakke imellem, som også kan holde på den energi, som brændselscellen giver den, udtaler direktør Lars Barkler til Ingeniøren.
I gang i Kina og Holland
Prototypen har dog krævet en række teknologiske landvindinger. Blandt de største hurdler har været udviklingen af et styresystem, der kan klare udsvingene i bilens batteripakke. Det hurdle er nu overvundet, og systemet er klar til at blive testet i større skala.
Blandt de lukrative ordrer, som måske ligger og venter, er et forsøg i Kina, hvor 6.000 offentligt ansatte i 2012 skal udstyres med hybridbiler. Ifølge Lars Barkler vil en sådan ordre udgøre et tocifret millionbeløb for den danske virksomhed.
Derudover er Lithium Balance blandt andet i gang med et projekt i Holland, hvor biler og busser skal konverteres til at køre på elektricitet.