Medicoproducent vil gå fra to til fem milliarder
Under overskriften ”Big Five 2020” lancerer medicoproducenten Ambu sin nye strategi for de kommende år.
Målet er en kerneforretning, der vokser mere end det underliggende marked, og sætte fart på væksten gennem hurtig ekspansion på de markeder, hvor Ambu sælger sine visualiseringsløsninger til engangsbrug, samt via opkøb af virksomheder, der understøtter Ambus strategiske retning.
2020-strategien kommer i forlængelse af "Climbing New Heights 2017", som selskabet lancerede tilbage i 2013. Dengang var målene en omsætning på 2 mia. kr., at øge indtjeningen markant og levere stærke frie pengestrømme. Omsætningsmålet blev nået et år før tiden, og forventningerne til 2016/17 tegner et positivt billede af de øvrige mål.
- I dag kommer 25 procent af vores omsætning fra produkter, som vi ikke havde før 2013. Det er for mig et tydeligt bevis på stor innovation. Vi har bevist, at vores nye løsninger er relevante for hospitaler rundt omkring i verden. Nu ser vi frem mod 2020. Det tog 75 år at nå en omsætning på 1 mia. kr. Fire år at nå 2 mia. kr. Nu vil vi forsøge at nå 5 mia. kr. på tre år. Det er noget af en udfordring, men vores mål er The Big Five, siger administrerende direktør Lars Marcher.
Langsigtede forventninger de næste tre år
Frem mod 2020 vil Ambu nå en årlig organisk vækst på 13-15 procent og en stigning i EBIT-marginen på over fem procentpoint.
Hvad angå de frie pengestrømme, forventer selskabet en stigning i omsætningen på samlet set 3 procentpoint til 18 procent i 2020, fraregnet påvirkningen fra engangsinvesteringer i bygninger.
For regnskabsåret 2017/18 er forventningen en organisk vækst i omegnen af 13 procent, en EBIT-margin på 20-21 procent og frie pengestrømme mellem 275 og 300 mio. kr., svarende til 11 procent af omsætningen.
Forventningerne til regnskabsåret 2016/17 er uændret i forhold til de seneste udmeldinger. Det vil sige en organisk vækst på cirka 14 procent, en EBIT-margin på cirka 19 procent og frie pengestrømme i størrelsesordenen 300 mio. kr., svarende til 13 procent af omsætningen.