Strategien sikrer Widex stor fremgang
Omsætningen nåede den sjove side af 4 mia. kroner og overskuddet efter skat voksede til 372 mio. kr. - 31 procent fremgang i forhold til året før - hos Widex i regnskabsåret 2016/17.
Med fremgangen øger høreapparatproducenten top- og bundlinjen for andet år i træk. Det kan man ikke mindst takke en klar strategi for, lyder det fra CEO Jørgen Jensen:
- Effekten af vores strategiplan Impact er tydelig. Gennem en kombination af øget kundefokus, mere strømlinet produktion og en fortsat strøm af produkter til vores kunder har vi været i stand til at øge vækst og levere høj rentabilitet. Vi har vist, at vores forretningsmodel er stabil, og er nu klar til mere vækst.
Store penge i produktudvikling
Blandt de nye produkter, som direktøren omtaler, finder man made-for-iPhone høreapparatet Beyond, der blev sendt på gaden i december 2016. Produktet har været med til at drive fremgangen med rekordsalg på flere markder.
- Innovation er centralt i vores planer, og antallet af nye produkter, vi vil sende på markedet, vil fortsat stige, siger Jørgen Jensen og tilføjer:
- Da vi er et privatejet selskab, kan vi investere en stor andel af vores overskud i ny produktudvikling - i 2016/17 løb det op i næsten 10 procent af vores nettoomsætning. Vi har også styrket vores forskning- og udviklingsafdeling for at fastholde vores position som en pioner i høreapparatindustrien.
Udstikker ny kurs
Impact-strategien har været rettesnor de seneste tre år, og den vil være det til årets udgang.
- Vi vil fortsat vokse og styrke selskabet på baggrund af de seneste tre års succes, samtidig med, at udstikker retning for de næste fem år, siger Jørgen Jensen.
mio. kr. | 2016/17 | 2015/16 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 4.346 | 3.855 |
Driftsresultat | 528 | 442 |
Resultat før skat | 483 | 417 |
Årets resultat | 372 | 283 |
Egenkapital | 1.935 | 1.520 |
Gns. antal fuldtidsansatte | 4.035 | 3.956 |
Regnskabsåret blev afsluttet 30. april 2017. |