23948sdkhjf

Dansk teknologi-fremstød i kriseramt Japan

Dansk ekspertviden om satellitter, trådløs kommunikation og digital lyd kan være på vej mod større udbredelse via samarbejde med japanske partnere.
Grunden blev lagt i Tokyo under et netop afsluttet innovations-fremstød med deltagelse af tre nordjyske teknologivirksomheder og Aalborg Universitets Center for Teleinfrastruktur.

Tokyo-turens tætpakkede program med virksomhedsbesøg, workshops og individuelle forretningsmøder involverede ud over de danske deltagere en snes japanske repræsentanter. Japanerne kom både fra industrien og forskningsmiljøerne, og det gjorde målgruppen perfekt for direktør Lars Alminde fra det fremstormende iværksætterfirma GomSpace i Aalborg:

Japan søger input
- Vores formål med at deltage var at mødes med universiteter og virksomheder, som i lighed med os arbejder med små satellitter. Det er et felt, hvor både Danmark og Japan er pioner-nationer, og møderne gav god anledning til at diskutere erfaringer og muligheder for et tættere samarbejde i fremtiden. Det følger vi konkret op på med yderligere møder i Europa i løbet af efteråret, fortæller Lars Alminde.

Både på internationalt plan og internt i Japan er der bekymring over landets skyhøje gæld, den stadig mere skæve alderssammensætning med overvægt af ældre og det japanske erhvervslivs problemer med at bevare konkurrencedygtigheden i den globale handel.

Men de drøje tider i den opgående sols land kan paradoksalt nok være med til at fremme den nordjyske jagt på nye samarbejdspartnere. Det vurderer direktør og Japan-kender Jens Uggerhøj fra konsulentvirksomheden Uconnect, som har hjulpet Aalborg Universitet og virksomhederne med at tilrettelægge fremstødet.

Større japansk nysgerrighed
Han kender ikt-branchen i Japan fra sit tidligere job som teknologiattache ved den danske ambassade i Tokyo, og han oplever nu en større japansk nysgerrighed over for potentielt anvendelige udenlandske erfaringer.

- Japanske virksomheder har stolte traditioner inden for elektronik og it, men de er under hårdt pres fra koreanske og kinesiske konkurrenter. Så der er en voksende erkendelse af, at de er nødt til at gå nye veje, hvis de skal løse deres øjeblikkelige udfordringer, forklarer Jens Uggerhøj.

- Derfor har de også været meget lydhøre over for vores budskab om, at projektarbejde og problembaseret læring på universiteterne, som det kendes fra den såkaldte Aalborg-model, kan fremme innovationen i virksomhederne. De kender godt principperne, men de bruger dem slet ikke i samme grad. En vigtig pointe med turen var at vise eksempler på førende danske ikt-virksomheder, som anvender de samme metoder som universitetet i deres bestræbelser på at udvikle nye produkter og tjenester i verdensklasse, fortsætter han.

Vigtigt marked
To af de medrejsende virksomheder har i forvejen erfaring på det japanske marked. Lydfirmaet åbnede tidligere i år eget kontor i Japan. Det skete som konsekvens af markant øget efterspørgsel på selskabets teknologi fra de japanske forbrugerelektronik-producenter. Trådløs teknologi fra RTX Telecom i Nørresundby har også spillet en rolle på markedet i Japan i en årrække, men selskabet satser nu på vækst.

- Vi har i forvejen mange storkunder i Japan. Samtidig er det en region, som er meget central i nogle af de markeder, vi arbejder på at skabe vækst i. Den mest effektive måde at skabe nye kunder på er gennem netværk, og derfor var vi ikke i tvivl, da invitationen til den her tur kom. Målet har for os været at skabe kontakter til nye virksomheder, samt at få et indblik i, hvad der rører sig på de japanske universiteter. Begge dele lykkedes fint, fortæller key account manager Jesper Noer fra RTX Telecom, som selv er uddannet på Aalborg Universitet.

Det fælles fremstød føjede en ny dimension til et i forvejen vidt forgrenet samarbejde mellem RTX og universitetet. En dimension, som selskabet gerne gør brug af i andre sammenhænge.

- Vi samarbejder allerede meget om projekter med studerende og ph.d.-studerende. At vi nu har kunnet udvide samarbejdet til også at omfatte networking omkring CTIF’s udenlandske filialer, er endnu et plus. Inden for vores forretningsområde mærker vi tydeligt ude hos kunderne, at CTIF har formået at sætte Aalborg på verdenskortet, oplyser Jesper Noer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113