Siri-kommissionen: Danmark skal være legeplads for førerløs teknologi
Udbredelsen af nye teknologier som førerløse biler, big data og kunstig intelligens skaber nye muligheder og behov for mobilitet. Men Danmark kan også risikere at miste arbejdspladser og spilde investeringer på infrastruktur, som ikke er fremtidssikret, hvis teknologierne ikke bliver tænkt ind i nye projekter.
Derfor er det nødvendigt med en national handlingsplan, som udstikker en fælles retning for transportområdet – og gerne før 2019.
Det er hovedpointen i rapporten ‘Fremtidens transport er digital’, som offentliggøres i dag af transportgruppen under den såkaldte Siri-kommission, der blev nedsat af Ingeniørforeningen, IDA, og Ida Auken fra Radikale Venstre i 2016 for at undersøge, hvordan kunstig intelligens og andre nye teknologier kan bidrage til økonomisk vækst i Danmark.
- En national handlingsplan er vigtig for at sikre sammenhængen mellem offentlige investeringer, individets behov for at bevæge sig fra A til B og potentialerne i erhvervslivet, siger Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA og leder af transportgruppen, til Ingeniøren.
Rapporten opstiller seks anbefalinger til områder, som regeringen bør tage højde for i en national handlingsplan. Anbefalingerne er lavet på baggrund af interviews med syv danske transportvirksomheder om deres forventninger til den teknologiske udvikling i sektoren og en undersøgelse af danskernes forhold til transport, teknologi og mobilitet.
Testland for førerløse biler
I tillæg til den nationale strategi foreslår arbejdsgruppen, at der skal afsættes 100 mio. kr. til ‘udvikling af et eksperimentelt miljø’ for førerløse biler. De 100 mio. kr. skal dog mest af alt opfattes som et signal om, at seriøse økonomiske investeringer er nødvendige.
- Det betyder, at det ikke er 10 millioner, men heller ikke en milliard, der er tale om. Vi vil gerne vise, at det er vigtigt at have fokus på nye teknologier og fremtidens transport – men hvordan det konkret skal omsættes, er op til politikerne, siger Thomas Damkjær Petersen.
Det eksperimentelle miljø kan eksempelvis blive hjulpet på vej af et afgrænset område, hvor virksomheder frit kan teste deres teknologi i levende trafik på forskellige vejtyper og i forhold til andre transportmidler.
- I Danmark har vi en velordnet trafik, en stor udbredelse og accept af mobile services såsom mobilbetaling og en relativt liberal datalovgivning, og det giver os en konkurrencemæssig fordel, siger Nikolaj Nøhr-Rasmussen, site manager hos Volvo Cars, R&D Denmark, og medlem af Siri-kommissionens transportgruppe.
Danmark som legeplads for bilproducenter
Han forudser, at Danmark vil blive brugt til test af relativt færdigudviklede teknologier, blandt andet inden for bilernes kommunikation med hinanden og andre trafiksystemer såsom trafiklys og vejskilte. Udfordringer i forbindelse med bilernes køreevne og sikkerhed er nemlig mere oplagt at teste tæt på fabrikkerne. Danskerne vil derfor få glæde af teknologi, der virker, og som har en høj grad af sikkerhed, mens virksomhederne kan høste erfaringer på et relativt modent marked.
- Danmark har potentialet til at blive en legeplads for bilproducenter og andre virksomheder, der arbejder med transportinnovation. F.eks. når det handler om at teste teknologi i moderne multimodal trafik, hvor bilen kun er ét element, forklarer Nikolaj Nøhr-Rasmussen.
Og netop den multimodale trafik – altså hvor den enkelte benytter sig af flere typer af transportmidler på sin rejse fra A til B – bliver fremhævet som et af de vigtigste parametre for fremtidens transport, hvor fleksibilitet og personlige præferencer i forhold til tid, pris, og komfort kommer til at spille en større rolle.
En mulighed, som arbejdsgruppen foreslår, er en digital platform a la Rejseplanen, hvor alle typer af transportmidler er medregnet, så man kan vælge f.eks. delebil, lånecykel eller samkørsel en del af turen.
Det kræver dog, at offentlige myndigheder og private virksomheder er villige til frit at dele realtidsoplysninger såsom position, trængsel og destination.
Ministeren vil vurdere projekter enkeltvis
Siri-kommissionen er ikke de første til at efterlyse en samlet plan for den danske transport. I april efterlyste Danske Regioner en landsdækkende strategi for transportsektoren, og i sidste uge bad landets fem største kommuner i et åbent brev regeringen om en national transportplan.
Hertil svarede transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) dog, at investeringer i infrastruktur vil blive vurderet fra projekt til projekt, og at regeringen ikke har planer om en sammenhængende strategi.
Alligevel er Thomas Damkjær Petersen optimistisk:
- Jeg tror, vores anbefalinger bliver godt modtaget af ministeren, og at de bliver opfattet som et positivt indspark i debatten.
Der kommer i alt fire temarapporter, hvoraf transportgruppens er den første. Siri-kommissionen er opkaldt efter iPhones digitale assistent af samme navn.