Fremtidens sikkerheds-kontrol er klar til at blive testet
Luftfartsindustrien vokser i disse år. Et stigende antal passagerer letter hver dag fra verdens lufthavne mod forretning eller ferie. Flyrejser er populære, men trods den stigende efterspørgsel er der én del af processen, som stort set alle rejsende gerne ville at være foruden: Sikkerhedskontrollen.
Det skriver Innovationsfonden i en pressemeddelelse.
Den er langsommelig, besværlig og kræver ofte, at man åbner sin taske og tager sine sko af. Siden 2001 har denne sikkerhedsforanstaltning været en nødvendig irritationsfaktor for de fleste rejsende.
Men det skal der laves om på nu.
For tre år siden investerede Innovationsfonden i et forskningssamarbejde, der er blevet til det danske firma Exruptive. Nu har de disrupted det sikkerhedstjek vi kender fra alle verdens lufthavne. De har gentænkt hele proceduren fra bunden og bringer scanningen af bagage ind i det 21. århundrede. Det gøres blandt andet ved at opgradere den teknologi, der udgør scanneren. Det skriver Innovationsfonden i en pressemeddelelse.
- Det er hardcore teknologi, men der er også en masse oplevelsesdesign inde over. Det er ikke nok, at vi bare opfinder et nyt apparat. Vi skal gentænke hele oplevelsen og måden, folk kommer igennem et sikkerhedstjek, siger Jakob Schmidt, direktør i Exruptive, til Innovationsfonden.
De fleste har på set de billeder, der kommer ud af nutidens sikkerhedsscannere. Her inddeles alle emner i tre simple kategorier, ”glas”, ”metal” eller ”organisk materiale”, men de kan ikke afgøre, hvilke genstande der er farlige. Med nutidens teknologi kan man ikke kende en flaske shampoo fra en flaske syre, eller en telefon fra et elektronisk våben. Derfor skal alle væsker og elektronisk udstyr op af tasken ved et sikkerhedstjek.
Men Exruptives scanner gør det muligt at se, hvilke kemiske stoffer de forskellige ting indeholder. På den måde kan man aflæse, hvilke genstande der er harmløse, og hvilke der er potentielt skadelige, direkte på skærmen. For lufthavnene betyder det langt større sikkerhed. For passagererne betyder det hurtigere ekspedition og frem for alt - ingen grund til at åbne tasken.
- Det har vist sig, at visionen om at lave en proces uden kø, uden stress og med 600 mennesker i timen er et opnåeligt mål. Det er en firedobling i forhold til det, vi kender i dag, siger Jakob Schmidt til Innovationsfonden.
Hemmeligheden er at tage den teknologi, man kender fra hospitalets CT-scannere, der giver enormt præcise aflæsninger. Men en klassisk CT-scanner er alt for langsomt til at fungere i en lufthavn, så Exruptive har været nødt til at udvikle teknologien.
- Vi har lavet noget, som ingen andre har gjort før. Vi har opnået en præcision, som man normalt kan få fra CT-scanning, men med langt højere hastighed. Tre-fire sekunder per person, siger Jakob Schmidt, og fortsætter,
- Danmark kan noget helt særligt inden for røntgen, som både industri og investorer burde følge med i.
- Vi var ikke kommet i gang, hvis det ikke var for Innovationsfonden. Nu står vi tre år efter på tærsklen til et industrieventyr. Som vi ser det, er der et kæmpe potentiale i røntgen, som kan udnyttes kommercielt. Vi har taget en akademisk styrkeproduktion indenfor røntgenforskning og industrialiseret den, siger Jakob Schmidt til Innovationsfonden.
Ifølge Exruptive er der meget at vinde for Danmark ved at udnytte det, vi kan inden for scanning og røntgenteknologi.
- Der ligger guld på gaden. Danmark kunne blive et kraftcenter for materialescanning i hele verden. Et X-Ray Valley, siger Jakob Schmidt til Innovationsfonden.
Exruptive har testet deres sikkerhedssystemer omfattende i deres eget testcenter ved Vojens Lufthavn. Nu er tiden kommet til at få den sidste blåstempling. Systemet skal gennemtestes af en fælleseuropæisk myndighed for at blive godkendt til brug over alt. Apparatet forventes godkendt i fjerde kvartal af 2017. Teamet bag scanneren regner med at blive certificeret til den højest kendte standard.
Derefter skal systemet prøves i Dubais internationale lufthavn. Hos Exruptive er man klar til at tage eventyret til næste stadie.
- Vi har løst alle procesopgaverne, vi er ved at bygge vores prototyper færdig, og vi har fået bekræftet vores hypotese om, at der er et enormt behov og efterspørgsel efter den her løsning. Efter tre år er projektdelen af det her eventyr slut. Det har været et meget succesfuldt projekt, siger Jakob Schmidt.
Kilde: Innovationsfonden