Dansk teknik optimerer driften i stor britisk lufthavn
I 2016 havde Birmingham Lufthavn over 11 millioner passagerer, og det var dermed det travleste år i lufthavnens historie. For at forhindre flaskehalse havde lufthavnen behov for en løsning, der præcist kunne måle kø og forudsige ventetid.
Efter at have studeret flere systemer valgte lufthavnen BlipTrack-løsningen fra Blip systems, der har base i Vester Hassing ved Aalborg, skriver den nordjyske virksomhed i en pressemeddelelse.
- Birmingham Lufthavn gik i dialog med Blip Systems efter en konkurrencepræget udbudsrunde. I løbet af perioden med evaluering af de teknologiske løsninger mødtes vi med en række af Blip Systems’ nuværende kunder, som har implementeret løsningen i vellykkede projekter, fortæller Chris Wilson, chef for terminaldriften i Birmingham.
Driftsmæssigt benytter lufthavnen blandt andet løsningen til at overvåge kø-situationen i realtid, hvilket gør, at lufthavnen kan reagere hurtigt og effektivt ved uregelmæssig drift og afbrydelser ved for eksempel at åbne flere skranker. De indsamlede data hjælper lufthavnen med at overholde serviceaftaler med stor præcision. Derudover bliver den aktuelle ventetid delt med passagererne på infoskærme for at forbedre rejseoplevelsen.
- Løsningen benyttes i den nordlige immigrationshal til at måle og forudsige ventetiden ved den britiske grænse. Data hjælper med at forstå den reelle ventetid ved grænsen, og de er et vigtigt hjælpemiddel i vores samtaler med UKBF (Storbritanniens grænsepoliti, red.) til at planlægge bemandingen fremadrettet. Deling af oplysningerne på infoskærme reducerer passagerernes frustrationer ved at skabe realistiske forventninger til ventetiden. Det giver afslappede passagerer, som hjælper dem til bedre at planlægge den tilbageværende del af turen gennem lufthavnen, såvel som deres videre rejse, fortsætter Chris Wilson.
- I dag viser mange lufthavne ventetider. Dette gøres typisk ved at måle ventetiden for de folk, der er kommet gennem køen. Men, disse "historiske" tider er tit ikke præcise for de passagerer, der slutter sig til køen, især hvis tilstrømningen af personer pludselig ændrer sig, eller der åbnes for flere skranker. BlipTrack kombinerer antallet af folk i kø og den gennemsnitlige gennemstrømning for området. Med disse oplysninger kan man vise meget mere præcise ventetider, forklarer Christian Bugislaus Carstens, marketingchef hos Blip Systems.
Internationalt benytter mere end 25 internationale lufthavne teknologien, inklusive Schiphol Lufthavn i Amsterdam, JFK Lufthavn i New York, København, Dublin, Oslo, Geneve, Bruxelles, Cincinnati og Auckland. BlipTrack bruges også til at optimere vejtrafik i Portsmouth, Bangkok, Zürich og Stockholm. I de seneste år er løsningen blevet rullet ud på banegårde, havne, skisportssteder, forlystelsesparker og ved begivenheder over hele verden.