Nye krav til EUDP-ansøgerne
Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram, EUDP, har offentliggjort en ny strategi for 2017-19.
Fremover vil EUDP lægge vægt på at de danske virksomheder udnytter mulighederne maksimalt i forhold til den globale efterspørgsel og de danske styrkepositioner inden for energiteknologi. Der skal samtidig være et større fokus på vækst og eksport af danske løsninger samt et tættere internationalt samarbejde under Mission Innovation.
- EUDP har stillet skarpt på at matche den globale efterspørgsel med danske styrkepositioner inden for energiteknologi. Og potentialet for nye projekter er globalt set meget stort, så jo flere projekter, der kan levere eksportérbare teknologier, desto mere er der at vinde for Danmark i form af danske jobs og vækst. Derfor er der også rigtig god sammenhæng mellem EUDP’s strategi og den eksportstrategi, regeringen har på vej, siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt.
Den nye strategi
Den nye strategi skal bidrage til at opnå energipolitiske mål om sikker forsyning med ren energi og uafhængighed af fossile brændsler.
De danske styrkepositioner går på en række teknologiområder hånd i hånd med den stærkt stigende efterspørgsel efter ny energiteknologi, og med det udgangspunkt bliver det et vigtigt pejlemærke for programmet, at EUDP er med til at sikre, at Danmark positionerer sig i front i kapløbet om det fremtidige globale marked.
- EUDP har et markedsnært sigte, og set i det lys støtter vi netop projekter, hvor der er et særligt godt match mellem den energiteknologiske løsning og det kommercielle potentiale på det globale marked. For at forløse potentialet fuldt ud kræver det, at de teknologier og virksomheder, som vi støtter, har de helt rigtige ingredienser. Med den nye strategi skal vi blive endnu bedre til at spotte disse projekter, når vi yder støtte, og den tjener samtidig som rettesnor for ansøgerne, siger Thea Larsen, bestyrelsesformand i EUDP.
EUDP har 173 mio. kr. til rådighed for nye projekter i 2017 og ansøgningsfristen er 29. marts 2017.
Fakta om den nye strategi Strategien dækker perioden 2017-19 med øget fokus på:
|