Ambu runder 2 milliarder
Medicoproducenten når store strategiske mål et år før tid
- 2015/16 har været et år, hvor Ambu nåede nye højder, og vi er godt tilfredse med, at vi på blot tre år har opfyldt de finansielle mål for vores fire-årige strategi, siger administrerende direktør Lars Marcher.
- Vi står nu væsentligt styrket af lønsom vækst, stærke produkter og strategiske opkøb, som giver os nye muligheder. Med udgangspunkt i læger og patienters behov vil vi investere yderligere i produktudvikling og partnerskaber. Vi kan konstatere, at vores fokus på innovativt medicinsk udstyr til engangsbrug bliver ved med at åbne hospitalsdøre for os verden over, fortsætter han.
Udviklingen er sket i et 2015/16, hvor Ambu solgte 200.000 styk af engangs-videoskopet "Ambu aScope 3" - dobbelt så mange som året før. I årets løb gennemførte firmaet også opkøb af patentrettighederne til produktgruppen breathing circuits samt virksomheden ETView Medical Ltd for 155 millioner kroner .
Hvad gør Ambu nu?
Nu hvor de finansielle målsætninger er nået tidligere end ventet sætter Ambu nye mål for 2016/17 og implementerer de sidste aktiviteter, som er en del af Climbing New Heights-strategien, fremgår det af årsrapporten. Og om et års tid vil ledelsen så præsentere en 2020-plan.
- Vi vil frem mod 2020 investere yderligere i vækst igennem mere effektive distributionskanaler på såvel nuværende som nye markeder. Vi vil fortsætte med at etablere værdiskabende partnerskaber, vi vil intensivere vores indsats på at udvikle nye og effektive løsninger til sundhedsmarkedet, som kan danne grundlag for, at vores vækst fortsætter også i årene fremover.
- Sidst, men ikke mindst, vil vi fortsætte med at identificere virksomheder, som i Ambus ejerskab kan skabe yderligere momentum.