Hollands største togoperatør vælger dansk
Sensorbaseret løsning fra nordjyske Blip Systems får det hele til at glide lidt lettere på fire af Hollands største banegårde
I Holland er passagertransporten vokset betydeligt i de seneste årtier. Samtidig er banegårdene forvandlet til steder, hvor folk ikke kun rejser men også arbejder, shoppe og holde møder. Resultatet er, at banegårdene deles af flere og flere.
For at kunne måle, forstå og forbedre passagerstrømmene på banegårdene Utrecht Centraal, Leiden Centraal, Amsterdam Centraal og Amsterdam Airport Schiphol – hvor Blip Systems også har leveret en løsning til selv Schiphol lufthavn - anvender de Hollandske Jernbaner – landets største tog- og station operatør – løsningen fra danske Blip Systems.
Løsningen, som omfatter sensorer, virker ved at detektere de rejsendes mobiltelefoner. Ved at re-identificere telefonerne fra flere sensorer, bliver opholdstider og bevægelsesmønstre tilgængelige.
- Sensorerne måler passageradfærd, såsom tid brugt på perron, i butikker og andre stationsbygninger, tid brugt af ikke-rejsende, transfers til og fra platforme, indgang / udgangsanvendelse og meget mere, siger Blip Systems´ marketingsmanager Christian Bugsislaus Carstens.
Med specifikke data og nøjagtige statistiske oplysninger om brugen af faciliteter og butikker er det tanken, at banegårdene fx kan optimere åbningstider, ressourceforbrug mm.
Da passagerflowet måles i realtid, er løsningen også i stand til at give tidlig varsling, når der opstår trængsel. Det gør banegården i stand til at iværksætte modforanstaltninger og reducere flaskehalse.