23948sdkhjf

Robot-iværksætter skal stå prøven i USA

Kubo slår to fluer med et smæk, når firmaet til januar præsenterer en ny robot for det brede publikum
Lige efter nytår - helt præcis den 11. januar - skyder Odense-firmaet Kubo en crowdfunding-kampagne i gang. Målet er ikke kun udviklingspenge, men også at præsentere firmaets læringsrobot for potentielle kunder over hele kloden. Nogenlunde samtidig - få dag efter USAs største messe for forbruger-elektronik, CES i Las Vegas - lanceres den lille robot så i USA.

Bag den store fokus på USA ligger flere forklaringer. Dels er det ét af de kæmpe markeder for løsninger, som Kubos. Dels er indkøbsstrukturen og viljen til at anvende robotter bedre egnet til robotløsningen end fx i Danmark og England, hvor der er større krav om dokumentation fra offentlige aktører.

Resultaterne fra crowdfundingkampagnen får derfor betydning på flere fronter.

Crowdfunding er af afgørende betydning
Økonomisk er målet omkring en halv million, hvilket er nok til at værktøj, distribution og lignende. Sammen med en kapitalindsprøjtning, Kubo netop har fået fra KMD , skal det være med til at sparke firmaet i gang for alvor. Samtidig sigter crowdfunding-strategi mod at skabe interesse og kontakter helt fra starten.

- Vi ser meget mod crowdfunding.
Søger partnere til udviklingen
Inden CES og crowdfundingkampagnen tager Kubo en tur til USA midt i november for at netværke med andre teknologi- og læringsfirmaer. Folkene bag håber også, at de her får skoler i tale, der er interesserede i at afprøve - og meget gerne købe - den unikke robotløsning.

Allerede nu er Kubo i dialog med danske skoler, der er vant til at arbejde med robotter, og som gerne vil engagere sig i test og udvikling.

Firmaet vil dog gerne have input fra flere skoler og søger derfor flere pilotskoler i Danmark, som er gerne vil teste robotten.
For det siger noget om, hvor gode vi er til at udbrede budskabet globalt, siger Tommy Schou Lund Outzen, CEO og medstifter, til Electronic Supply.

- Dermed kan vi se, at en crowdfunding-kampagne er afgørende! Muligheden for at udbrede budskabet globalt har virket rigtig godt for nogle af vores konkurrenter, siger han og uddyber, at nogle firmaer har solgt 500 og andre 5.000 enheder med deres lancering.

Succes med kampagnen giver derfor i hans optik en helt anden mulighed for at udvikle forretningen.

- Vi kan lave prognoser og planer, men i en crowdfunding på en måned får man svar på, hvor god man er. Det handler om timing, dygtighed og held og hvor god man er til at få det til at spille sammen. Det giver også data, vi efterfølgende kan lave en klarere plan ud fra, uddyber Tommy Schou Lund Outzen.
Læs mere om: Kubo
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094