23948sdkhjf

Misforståelser om ledelse

Klumme: Det holder ikke at behandle andre, som du selv vil behandles. I hvert fald ikke i ledelse
Størstedelen af ledere i den vestlige verden er assertive typer. Det er mennesker, som har en evne til at tage hurtige beslutninger uden at ryste på hænderne. Viser det sig, at de ikke har taget de rigtige beslutninger, så ændrer de kurs og tager en ny. De er resultatorienterede, fokuserede, effektive og går hurtigt fra beslutning til handling. Det er handlende mennesker, som gerne indtager førersædet og kan lide at sætte agendaen og andre mennesker i gang.

Generelt bryder de sig ikke om, at få dikteret hvad de skal lave eller hvordan en opgave skal løses som de selvkørende typer de er. De kan lide selv at have kontrol, at have uanede muligheder og vise at de er værdifule i form af deres præstationer. Månedens sælger, trofæer, medaljer, diplomer etc. har sin berettigelse i den assertive verden.

Fejlagtigt tror en stor del af de assertive ledere, at alle deres medarbejdere har samme indstilling og bliver motiveret af selv at sætte retning og have stor indflydelse på egne opgaver. Mange medarbejdere bliver utrygge, når der er for mange valg og muligheder. Den type af medarbejdere har brug for klare retningslinjer og trygge rammer.

Jeg er sat her for at tjene dig
Det lyder muligvis ikke så flatterende i vores selvhævdende verden, at en stor del af arbejdsstyrken føler, at de er sat på jorden for at tjene andre. I bund og grund er det dejlige mennesker, som vil gøre alt for deres ledere og kolleger. De er loyale, pligtopfyldende og hjælpsomme. De er rygraden i virksomheden, som tager fat og gør det, der skal gøres uden at stille for mange spørgsmål og ofte uden, at nogen lægger mærke til deres indsats eller viser deres påskønnelse.

I en omskiftelig verden hvor forandringer og tilpasninger udraderer faste arbejdsopgaver og rutiner, udsætter vi denne gruppe af medarbejdere for et helt umenneskeligt pres. De bliver modløse, brokker sig højlydt, når opgaver og retning ikke giver mening , selvom de i sidste ende eksekverer. De kommer ikke med løsninger, for når man er en tjenende ånd, så gør man, hvad man får besked på.

Udviklingen for de tjenende typer er, at finde deres egen vej og finde ud af, hvad der gør dem tilfredse. Problemet er, at det hjælper du dem ikke med, ved at kaste dem ud på dybt vand og bede dem om at navigere præcis, som de har lyst til, for de ved ikke hvad de har lyst til. Inviterer du dem til frihed, hægter de sig bare endnu mere fast, mens de enten trygler eller presser dig til at fortælle dem, hvad de specifikt skal gøre for at føle sig perfekte, ønskede og sikre.

I stedet er det op til dig som leder, at sætte faste rammer, regler og opgaver. Det gør dem trygge. Når de føler sig trygge, så har de også ro og overblik til at kunne udfolde sig og finde deres egen vej i rammerne indtil de er så trygge, at de er i stand til at bryde dem og stå på egne ben midt i frygten hvor potentialet for udvikling ligger. Ingen smerte ingen udvikling.

Det sker bare ikke, når de assertive ledere åbner op for alle muligheder og afkræver dem svar på, at de selv frit kan vælge på alle hylder.

Hvornår har du sidst sat pris på de tjenende typer? Hvor ofte stresser du dem unødigt i en konstant foranderlig verden? Har du husket at sige tak, hvor er det dejligt at vi har dig? Hvad skulle vi gøre uden dig? Er du klar over de tjenende typer opretholder ro, orden og sikkerhed uden du lægger mærke til det? Vidste du, at de er typen, som står for indsamling af penge til gaver, blomster til de nyansatte og den omsorg, som vi ikke sætter pris på, men som vi mærker, når den mangler?

Hvis du har svært ved at forstå det tjenende miljø, så tænk på vilkårene i en restaurant, tjenestefolkenes arbejdsforhold i Down Town Abbey (hvis du har set den serie) eller kravene om disciplin i sikkerhedsbranchen og militære opgaver.

Generelt er tonen hård og kommanderende. Du afventer klare og specifikke ordre i forhold til opgavens indhold og du kan lige prøve at sige chefen imod. Du siger ”Ja tak” uden forklar mig røv med en klar forventning om eksekvering af ordrer. Når opgaven er udført, løsner vi kraven, slapper af med en cognac, en cigar og fødderne op på bordet.

God fornøjelse med de tjenende medarbejdere for hvordan ville du klare dig uden dem?

Lene Fischermann udvikler teams gennem teamcoaching, coaching, workshops og foredrag. Hun har en ledelsesmæssigbaggrund fra salg og marketing i B2B virksomheder, og er uddannet som certificeret NLP Practioner Master samt certificeret Mindjuice Master coach i teamcoaching, kraftfuld kommunikation og i Enneagrammet, uddannet konfliktcoach og mægler samt Mindfulness Practioner. tuning8people.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109