Festivaltoiletter blev til IoT-løsning
Noecortec, Arrow, IBM og Techpeople skulle bare bruge 14 dage, så havde de lavet et helt specielt toilet til Roskilde Festival 2016
3
Billeder
Thomas Steen Halkier, CEO fra meshnetværksvirksomheden Neocortec, og Kim Fahrenholtz, CEO hos TechPeople, var to af hovedmændene bag det intelligente toilet.
Blot 14 dage tog det dem at lave en helt konkret løsning med forbundne toiletter baseret på Internet of Things (IoT). Det skriver Jyllands-Posten.
Men det var ikke bare sådan at sætte sensorer op.
Begrænset af hård rengøring og lidt for glade gæster
Fulde og lidt for festglade festivalgæster kunne ødelægge elektronikken. Skete det ikke ville den hårdhændede rengøring af toiletterne med sikkerhed gøre det.
Løsningen blev derfor vejeceller under hele toilettet. De overvågede den samlede vægt og hvor lange ophold toiletgæsterne havde. Korte ophold var tegn på et fyldt eller lidt for beskidt festivaltoilet.
Arrow kom med vejecellerne, Neocortec kom med ekspertise inden for trådløse netværk, og IBM havde en cloud-løsning. Endelig bandt TechPeople alle byggeklodserne sammen.
Marked før teknologi
De forbundne toiletter er således et eksempel på, hvordan IoT har udviklet sig. Konkrete løsninger er langt hurtigere at få på plads, og samtidig tager de hånd om en konkret opgave i et marked. Det er ikke teknologi for teknologiens skyld.
- I modsætning til andre løsninger, hvor teknologien bare bliver skubbet ud, var løsningen her en anvendelse af teknologien, fordi det gav mening. IoT er nogle komponenter i værktøjskassen, som kan skabe nogle løsninger på ganske kort tid. De her ting tager jo ofte lang tid, så det interessante er virkelig, at vi på 14 dage lykkedes at lave en fuldstændig komplet løsning, siger Thomas Steen Halkier, direktør i Neocortec, til Jyllands-Posten.