B&O i bedring
B&O Play buldrer derudad, men bundlinjen er stadig rød
Resultatet før skat på -87 millioner kroner var således forbedret med 31 millioner kroner i forhold til 1. kvartal 2015/16.
- Moderat vækst ved årets start var forventet på grund af forsinkede produktlanceringer, og tilbagegangen i Bang & Olufsen segmentet var på linje med vores forventninger. B&O Play fortsætter den tocifrede vækst og havde en god start på året. Overordnet forventer vi en solid fremgang, som bliver understøttet af stærke og relevante produkter i vores pipeline, udtaler CEO Henrik Clausen.
Forsinkelser koster omsætninger
De billige produkter i B&O Play trak læsset. Med en fremgang på 41 procent landede segmentets omsætning på 229 millioner kroner ud af B&Os samlede omsætning på 515 millioner kroner.
Derimod var der tilbagegang på 16 procent i det traditionelle AV-segment, Bang & Olufsen. Omsætningen faldt dermed til 287 millioner kroner.
Tilbagegangen skyldes ifølge B&O forsinkede lanceringer at nye produkter, herunder to ny Bang & Olufsen TV-modeller. Når de kommer på gaden, forventer B&O, at billedet vender, så AV-forretningen kommer til at bidrage positivt resten af året.
Begge forretningsben går frem
Alt i alt giver udviklingen i 1. kvartal ikke B&Os ledelsen anledning til at ændre forventningerne til hele regnskabsåret.
Omsætningen ventes at vokse i forhold til 2015/16. Tocifret vækst i B&O Play driver værket, mens der er udsigt til mere moderat fremgang for Bang & Olufsen-segmentet.
Der ventes bedring i EBITDAC sammenlignet med de 14 millioner kroner i 2015/16.