Væksten halter hos Grundfos
Salget faldt, men overskuddet steg hos Grundfos i første halvår
- Vi er fortsat på ret kurs med vores indtjening, og det er forudsætningen for, at vi kan investere i fremtiden og stå stærkt i den stigende konkurrence. En målrettet indsats for at nedbringe produktomkostninger samt forbedre priser og produktmix har styrket vores marginer markant, og der er fortsat fokus på de faste omkostninger. Vi er således meget tilfredse med udviklingen i indtjeningen i første halvår. Men vi skal igen skabe vækst i salget, og det er et langt og sejt træk i et vanskeligt marked, siger koncernchef Mads Nipper.
Der er igen vækst i Kina og andre dele af Asien inklusiv Indien. Det meste af Sydamerika viser også positive takter, og OEM-salget til store kedelproducenter leverer solid vækst. Salget i det amerikanske marked er faldet efter et meget stærkt 2015, og tilbagegangen i Rusland fortsætter, mens salget i Europa ligger omkring sidste års niveau. I Mellemøsten er salget vigende i et marked, som er negativt påvirket af olieprisudviklingen.
- Vi fortsætter eksekveringen af vores 2020-strategi, hvor Grundfos vil blive omstillet til at være en endnu stærkere leverandør af systemer og viden til vores kunder, siger Mads Nipper og fortsætter:
- Vi vil i den kommende periode fokusere endnu mere på digitalisering, service og ny teknologisk innovation, som yderligere skal styrke vores førerposition i markedet. Det er en omfattende omstilling for Grundfos, men også en enestående mulighed for at spille en endnu større rolle i at løse verdens udfordringer omkring vand og klimaforandringer, forklarer Mads Nipper.