23948sdkhjf

De rette ansigtsfolder

Klumme: Vi skal turde udfordre de ansigtsudtryk, som får os til at føle, at vi ikke slår til, lyder det i dagens klumme. For hvilken indsigter gemmer sig i at spørge ind til om det du tolker, er korrekt.
Du har sikkert deltaget i et møde enten som deltager eller som mødeleder og observeret forskellige ansigtsudtryk. De er der alle ansigtsudtrykkene, som du får til at betyde entusiasme, kedsomhed, uinteresserede, fraværende, trætte, dømmende etc.

Her for nylig blev jeg gennem mit netværk på LinkedIn præsenteret for en video, som viser hvordan vores indtryk af mennesker på et splitsekund påvirkes i negativ eller positiv retning fra vi møder et ikke smilende ansigt til et smilende.

Det fik mig til at tænke på, hvor hurtige vi er til at tolke hinandens tilstand ud fra et ansigtsudtryk. Hvad gør du, når du ser et ansigtsudtryk, som får dig til at føle, at du ikke slår til, det du siger er uinteressant, er irrelevant m.m.

Tænk hvis du tager fejl?
Tænk hvis der er noget helt andet på spil end dig?
Tænk hvis du fandt ud af, hvad det ansigtsudtryk handlede om?
Tænk hvis det var ufarligt at finde ud af, hvad det handlede om?
Tænk hvis du blev klogere af at finde frem til sandheden om det ansigtsudtryk?

På et tidspunkt holdt jeg et foredrag for en flok, som jeg kender ret godt. Én af deltagerne, som jeg har den største faglige respekt for var psykolog af japanske herkomst. Under foredraget lagde jeg mærke til, at hendes øjne blev mindre og mindre indtil de kun var sprækker. Jeg syntes, at hun så meget alvorlig og skeptisk ud. Når jeg inviterede deltagerne til at bidrage med deres holdninger, sagde hun intet. Negative tanker om, hvor inkompetent hun syntes, jeg var, fløj gennem mit hoved. Jeg kunne mærke, at jeg blev usikker hver gang, jeg kiggede på hende.

Da foredraget var færdigt trak jeg hende til side, for at undgå, at de andre skulle høre hendes dom. ”Hvordan gør du? Du var fuldstændig fantastisk. Jeg sad dybt koncentreret for at lure dig alle dine tricks af” sagde hun.

En anden gang under et teamudviklingsforløb gled én af deltagerne ned i stolen, mens han kæmpede for at holde øjnene åbne. Jeg tænkte, at han kedede sig, og at det jeg kom med var uinteressant. Inden selvkritikeren gik helt amok, fik jeg stoppet op. ”Jeg stopper lige, for jeg kan se, at du glider længere og længere ned i stolen og at dine øjenlåg er tunge. Jeg tænker, om det er fordi, jeg er kedelig eller om stoffet er kedeligt, er det korrekt?” Til min store overraskelse sagde han ”Nej, slet ikke. Jeg har knoklet rundt hele dagen, og nu sidder jeg ned og kan mærke, hvor træt jeg er.” Jeg spurgte ham, hvad han havde brug for. Vi fik åbnet et vindue og tog fem minutters pause. Det hjalp.

Hvor ville det være befriende, hvis vi turde at udfordre de ansigtsudtryk, som får os til at føle, at vi ikke slår til. Forestil dig hvilke indsigter og udvikling der er i at spørge ind til om det du tolker, er korrekt eller vælge at sige, hvad du observerer og hvad det handler om.

Muligvis er den måde, du præsenterer på kedelig. Det giver dig lejlighed til at spørge ind til, hvordan det kan blive spændende. Feedbacken er måske, at du kører enetale og de andre vil sætte pris på at blive involveret langt mere. Deres svar vil gøre dig endnu bedre til næste gang og det er da en gave i sig selv.

Det kan også være, at ansigtsudtrykket intet har med dig at gøre. Deltageren er træt, fordi han lige er blevet far for anden gang med nu to små børn. Der kan også være brug for frisk luft, en pause eller bevægelse.

Næste gang du ser et ansigtsudtryk, som får dig til at føle, at du ikke slår til, så spørg:

Jeg stopper lige. Jeg kan se at… hvad handler det om?
Jeg stopper lige. Det virker som om… er det korrekt.. hvad har du brug for?

Det er så vildt hvordan et smil kan ændre vores opfattelse af et menneske fra det ene øjeblik til det andet. Naturligvis er det dejligt med et smil, men det betyder ikke, at vi er sure, bare fordi vi ikke smiler. Måske er vi dybt koncentrerede, opmærksomme, tænksomme eller noget helt andet. Det bedste du kan gøre for dig selv og andre, er at spørge oprigtig nysgerrigt og interesseret.

Du kan se videoen her ” A smile can change our first impression

Lene Fischermann udvikler teams gennem teamcoaching, coaching, workshops og foredrag. Hun har en ledelsesmæssigbaggrund fra salg og marketing i B2B virksomheder, og er uddannet som certificeret NLP Practioner Master samt certificeret Mindjuice Master coach i teamcoaching, kraftfuld kommunikation og i Enneagrammet, uddannet konfliktcoach og mægler samt Mindfulness Practioner. tuning8people.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109