Bang & Olufsens nye kaptajn vil vokse sig fra underskud
Bang & Olufsen, et af Danmarks største erhvervsklenodier, er på snart ottende år ikke ude af den krise, der ramte selskabet under finanskrisen. Flere direktører har taget favntag med selskabet, og 1. juli kom Henrik Clausen til på toppen.
Det er dog ikke revolutioner, han har med i tasken til selskabet, der i regnskabsåret 2015/16 nok solgte mere, men stadig havde et tab, der skulle tælles i trecifrede millioner kroner.
- Problemet er ikke, at vi har for mange omkostninger. Problemet er størrelsen af virksomheden.
- Vi har et stærkt brand, og det er væsentligt stærkere end den forretning, vi leverer. Så første opgave er at skabe mere vækst i forretningen. Gør vi det, kan vi også skabe overskud, siger Henrik Clausen.
Bang & Olufsen lider under, at markedet for tv har ændret sig. Levetiden er blevet mindre, og den teknologiske udvikling går hurtigere.
Her er Bang & Olufsen ved at være med, da man i højere grad samarbejder med større aktører, der giver adgang til den nødvendige teknologi.
Det får Henrik Clausen til at tro på, at der er kunder til Bang & Olufsens dyre designelektronik.
- Vi ved, at der er et marked for vores produkter, når vi har de rigtige af dem på hylden.
- Et B&O-tv er ikke for alle. Det er mere end bare et tv, så vores kunder skal have en interesse for unikt design, unik lyd og være parat til at betale for det, siger Henrik Clausen.
Kunder skal Henrik Clausen være bedre til at finde end sine forgængere. Efter års krise er Bang & Olufsen nu i en situation, hvor opkøbere står på spring, og en succes er svært tiltrængt. Derfor hviler der også et vist pres på Henrik Clausen.
- Det lyder ekstremt kedeligt, men vi skal vise, at vi kan levere en lønsom vækst. Der ligger meget indsats bag. Det går den rigtige vej, men vi er langt fra i mål.
- Jeg har taget jobbet af lyst. Bang & Olufsen er et unikt brand med masser af potentiale. Det er en udfordring, men det motiverer mig, siger Henrik Clausen.
/ritzau/